Buitenland

Lokale winkels gaan verdwijnen in China

BEIJING - Onbemande gemakswinkels in China schieten als paddenstoelen uit de grond. Dat zegt Robert Kroon, managing director bij ‘Kroon op het werk’, die onlangs drie grote steden in China bezocht. Als ‘bedrijfsspion’ bezocht hij een aantal gemakswinkels, lokale supers en hypermarkten.

Lisa van der Linden |

In China sprak Kroon met diverse supermarktondernemers in Beijing, Xi’an en Chengdu over de retailmarkt. “Vooral die laatste is een rijke stad. Consumenten zijn daar veel minder prijsgedreven en hechten veel waarde aan gemak, want ze besteden liever tijd aan leuke dingen dan aan het doen van boodschappen.” De supermarktketens spelen daarop in door met zogenoemde ‘unmanned stores’ te komen, ofwel onbemande gemakswinkels. “Die komen als paddenstoelen uit de grond. Je kunt ze vergelijken met een Albert Heijn to go of een Jumbo City, maar dan met een iets minder uitgebreid assortiment. Ik heb het idee dat ze nog zoekende zijn welke producten ze wel en niet willen verkopen”, vertelt Kroon.

In de onbemande gemakswinkels zijn maximaal vijftig klanten welkom. Toegang krijgen klanten door middel van een app, die de route door de winkel registreert en welke producten in het mandje komen. Bij het verlaten van de winkel wordt het bedrag van de rekening afgeschreven. Dit is op zijn tijd ook denkbaar in Nederland, denkt Kroon. “China is een stuk verder op het gebied van technologie dan Nederland. Daar kunnen wij nog wat van leren. Bij Hema – een supermarkt van Alibaba – kunnen klanten met een app op hun telefoon de producten scannen en de herkomst van een product zien. Daar kan de Nederlandse retailmarkt wat van leren, want het is nuttige informatie en geeft meer transparantie over de versheid van een product en of er bijvoorbeeld E-nummers in zitten. In de app krijg je ook te zien wat je met het product kunt doen, zoals tips en recepten.”

Agrarisch
China loopt volgens Kroon op meer vlakken voor op Nederland, neem de versbeleving. “In Chengdu zag ik bij Hema een heel groot aquarium. Klanten kunnen daar de vis aanwijzen die ze willen en deze wordt ter plekke gevangen en klaargemaakt”, aldus Kroon. Die blurring is in Nederland ook te zien, zoals bij Jumbo Foodmarkt. “Het lijkt op elkaar, maar China gaat net een stapje verder door de consument nog meer keuze te geven. Een half varken in de winkel is niet gek, je hoeft alleen aan te geven welk deel je wilt kopen en het wordt voor het oog van de klanten afgesneden.” De behoefte aan versheid is groter in China dan in Nederland, volgens Kroon. Consumenten willen alles zelf zien, proeven, kiezen en ruiken. Dat maakt het bezorgen van boodschappen iets lastiger. Toch zijn er ontwikkelingen op dat gebied, want de retailmarkt wordt steeds meer lokaal. “De distributiecentra verdwijnen steeds meer, deze worden letterlijk overgeslagen bij onlineboodschappen. Alle producten komen uit de dichtstbijzijnde supermarkt, waardoor de lijnen korter worden en thuisbezorging sneller”, vertelt Kroon.

Dualisme
“De onlinewereld is als het ware geïnfiltreerd in China, want de behoefte aan fysieke winkels blijft. Dat uit zich eigenlijk in dualisme: online-ketens kopen supermarkten en kunnen daarin de technologie doorvoeren waar zij al ervaring mee hebben. Dat gaat er wel voor zorgen dat de lokale supermarkten op termijn gaan verdwijnen. Zij verliezen de race omdat ze niet mee kunnen komen met die technologie. De gemakswinkels en hypermarkten blijven over.”

Bron: Levensmiddelenkrant

grote_foto-a900x525.jpg