Buitenland

Wal-Mart wil meer duidelijkheid in eco labels

De Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart financiert een nieuw onderzoek naar de vele eco-keurmerken die in omloop zijn. Door de ontwikkeling van nieuwe meetinstrumenten krijgen consumenten en bedrijven meer inzicht in de uitstoot van broeikasgassen die vrij komen bij het produceren en vervoeren van producten.

Remco van der Meij |

Hierdoor kunnen consumenten en bedrijven betere keuzes maken ten aanzien van duurzaamheid. Op dit moment zijn er meer dan 400 ‘groene' certificeringen en keurmerken. De meeste consumenten kennen daar maar een paar van. Ook bedrijven zien door de bomen het bos niet meer. Door het onderzoek kunnen bedrijven de kwaliteit van de eco-labels vergelijken. Zo krijgen ze meer duidelijkheid hoe klimaatvriendelijk hun leveranciers zijn. Consumenten kunnen door het onderzoek zien hoeveel broeikasgas vrijkwam bij het productieproces van goederen. De supermarktketen zelf wil met het nieuwe onderzoek de uitstoot van de eigen leveranciers meten.

Duurzaam
Het onderzoek wordt uitgevoerd door het World Resources Institute. Een deel van de gedoneerde $420.000 gaat naar een project in China. Op deze manier wil Wal-Mart de milieu impact van uit China geïmporteerde producten beperken. Ook andere bedrijven zoals Dell, Kimberly Clark en Intel hebben geld gedoneerd. Wal-Mart ontwikkelde al eerder protocollen op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijf beoordeelt de leveranciers van haar eigen leveranciers met een Duurzaamheids Index, die samen met andere bedrijven is ontwikkeld. Wal-Mart hoopt dat het nieuwe meetinstrument ook door andere bedrijven gebruikt gaat worden.

Bron: Biofoodonline/Environmental Leader

wal-mart.jpg