‘A-merken zijn duurder geworden’ | Levensmiddelenkrant

‘A-merken zijn duurder geworden’

DEN HAAG – Consumenten zijn het afgelopen jaar duurder uit met hun boodschappen, wanneer ze kiezen voor A-merken. Dat blijkt uit de jaarlijkse supermarktpeiling van de Consumentenbond.

Huismerken zijn in vergelijking met A-merken een stuk goedkoper. Consumenten kunnen door huismerken te kiezen ruim 40 procent besparen op hun dagelijkse boodschappen. Dat betekent dat een kar met 90 producten van een A-merk gemiddeld 177 euro kost, terwijl dezelfde kar met soortgelijke huismerkproducten neerkomt op 105 euro.

Prijsstijgingen
Een aantal A-merkproducten blijkt uit het onderzoek het afgelopen jaar extreem in prijs gestegen, meer dan de aangekondigde BTW-verhoging van 6 procent naar 9 procent per 1 januari 2019. Gemiddelde prijsstijgingen van 20 procent of meer zijn geen uitzondering. Naast de BTW-verhoging geven supermarkten en fabrikanten tegenover de Consumentenbond uiteenlopende redenen voor de verhoogde prijzen: duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten.

De Consumentenbond onderzocht de prijzen van 15 supermarktketens, met een marktaandeel van totaal 96 procent. Picnic en enkele Jumbo en Hoogvliet-winkels hebben de laagste prijzen voor A-merken, zij zijn gemiddeld 5 procent goedkoper. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken, consumenten betalen daar gemiddeld 15 procent minder.

Bron: Levensmiddelenkrant