Aangescherpte regels voor ‘essentiële’ winkels

DEN HAAG – Alleen winkels die in hoofdzaak levensmiddelen, drogisterijartikelen en diervoeding verkopen, mogen open blijven. De NOS meldt dat het kabinet dit heeft bekendgemaakt.

‘In hoofdzaak’ betekent dat de winkels meer dan 70 procent van hun omzet uit die producten moeten halen. Bij de omzet wordt gekeken naar per vestiging of filiaal, niet naar een keten of concern. Daardoor kunnen er per bedrijf verschillen ontstaan tussen filialen. Als de winkel aan de 70 procent-regel voldoet, mag die ook beperkt niet-essentiële waren verkopen, het assortiment mag echter niet worden uitgebreid. Zelfhulpgeneesmiddelen en persoonlijke verzorgingsartikelen vallen onder de drogisterijartikelen, maar cosmetica en parfums niet.

Het kabinet wilde het mogelijk maken dat winkels die meer dan 30 procent van hun omzet uit essentiële producten haalden ‘voor dat deel’ open mochten blijven. Winkelketens als Hema, Action en Wibra wilden daarvan gebruik te maken. Maar die uitzonderingsregel vervalt nu. Tjeerd Jegen, ceo Hema: “Het is jammer dat de eerder gemaakte heldere afspraken die konden leiden tot een bijdrage van Hema aan de spreiding van het winkelbezoek niet gerealiseerd kon worden. Tegelijkertijd vraagt deze tijd om flexibiliteit en verdraagzaamheid. Dat geldt ook voor ons. Als dat betekent dat wij onze deuren moeten sluiten om de gezondheid te waarborgen, dan doen we dat.”

Gescheiden afdelingen
Een levensmiddelenafdeling met een afgescheiden ingang in een warenhuisfiliaal mag wel. Dat een filiaal niet open mag voor het publiek betekent ook dat afhalen daar niet is toegestaan. Bezorgen mag volgens de NOS wel.

Afhalen is wel weer mogelijk voor vooraf bestelde of gereserveerde artikelen in winkels in doe-het-zelfartikelen, bibliotheken en winkels voor diervoeding. En ook de afhaalmogelijkheden voor eet- en drinkgelegenheden en coffeeshops blijven intact. Minister van justitie en veiligheid Ferdinand Grapperhaus zei tegenover de NOS dat er ‘echt op de handhaving wordt ingezet, als mensen over de randjes gaan’.

Bron: Levensmiddelenkrant / NOS