NIEUWVEEN – Albert Heijn heeft met veel verbazing kennis genomen van de televisiespot van FNV Bondgenoten. Hierin wordt de betrokkenheid van de supermarktketen bij haar medewerkers in twijfel getrokken.
In de bewuste reclamespot die deze week is te zien onder de veelzeggende titel 'Laat AH weer Albert Heijn zijn' spreekt FNV van 'wegwerppersoneel' in de distributiecentra van AH. "De helft van dit personeel werkt zonder vast contract en heeft geen zekerheid." AH zegt hierover verbaasd te zijn, omdat het bedrijf sinds september 2012 met FNV Bondgenoten om tafel zit om te komen tot ‘een goede’ cao voor haar distributiemedewerkers. “Een cao waarvoor wij in woord en daad respect en waardering tonen voor al onze distributiemedewerkers: zowel voor onze vaste medewerkers als voor onze uitzendkrachten”, aldus woordvoerster Dagna Hoogkamer, tegenover Levensmiddelenkrant.
Ultimatum
Volgens AH is CNV Dienstenbond inmiddels akkoord met het cao-aanbod. FNV Bondgenoten, op diens beurt, heeft de supermarktketen vorige week dinsdag een ultimatum overhandigd waarvoor het tot en met 13 maart de tijd heeft gekregen om te reageren. “We zijn verbaasd dat FNV Bondgenoten vóór het aflopen van hun eigen ultimatum een dergelijke televisiespot heeft gemaakt.”
Baanzekerheid
Een paar elementen uit deze cao wil Hoogkamer vast prijsgeven. “We geven onze medewerkers baanzekerheid voor meerdere jaren. En we bieden medewerkers een meer dan marktconforme loonstijging van 3,5 procent in 2 jaar, die ook geldt voor al onze uitzendkrachten.”
Acties en stakingen
FNV Bondgenoten laat in een persbericht woensdag weten dat de onderhandelingen over een nieuwe cao een maand geleden door het AH-management zijn afgekapt. "AH kwam met een eindbod: koopkrachtdaling, geen enkele oplossing voor de carroussel van onzekerheid of voor de extreme werkdruk. Als vanavond om 00.00 uur het ultimatum zonder tegenbericht van AH afloopt, kunnen er acties en stakingen plaatsvinden."
Sluipenderwijs
Meer dan de helft van het personeel heeft volgens de vakbond een uitzendcontract. "Velen al jarenlang. Een jaar werken, een half jaar eruit en dan weer terugkeren voor het laagste loon. Het aantal uitzendkrachten steeg in 15 jaar van 20 naar 50 procent: sluipenderwijs wordt de vaste baan afgeschaft."
Afbeelding: Still uit de reclamespot van FNV Bondgenoten over AH. In de bewuste reclame laat de vakbond een ludiek beeld plaatsen met de tekst: 'opdat wij nooit vergeten met wie wij werken'. Dit verwijst naar het beeld voor het AH-hoofdkantoor dat Albert Heijn jr in 1960 liet plaatsen met de tekst: 'opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken.' De reclame is hier te zien.
Bron: Levensmiddelenkrant