Formules

Aldi lanceert streekassortiment Noaber

ZWOLLE - Onder de naam Noaber liggen sinds kort twintig streekproducten in het schap van diverse Aldifilialen in Overijssel en omstreken. Deze producten, uiteenlopend van Staphorster kaas tot boerenchipolataworst uit Epe, zijn geteeld, geproduceerd en verwerkt in deze regio.

Bart Manders |

Aldi’s nieuwe streekassortiment is voortgekomen uit het Ketenontwikkelingstraject Overijssel, waarbij de retailer in gesprek is gegaan met diverse ketenpartners, waaronder de provincie en Staatsbosbeheer. “Als internationaal opererende discounter hebben we een grote impact op de samenleving en op de totale voedselketen”, verduidelijkt Nadie Winde, manager corporate responsibility van Aldi. “Daarom hecht Aldi er waarde aan om samen met diverse andere partijen, zoals provincies, haar steentje bij te dragen aan de verduurzaming van deze keten in diverse Nederlandse regio’s. Onlangs zijn we in dialoog gegaan met partijen uit Overijssel en omstreken over de vraag hoe wij het als retailer op dit gebied nog beter kunnen doen en hoe we werk zouden kunnen maken van een duurzaam geproduceerd streekassortiment dat duidelijk aan deze regio is verbonden. Hierover is niet alleen gesproken met de provincie, Staatsbosbeheer, lokale boeren en ambachtelijke producenten, maar ook met Aldi-medewerkers die hiervoor goede ideeën hadden. Hieruit is het streekassortiment voortgekomen dat nu in alle Aldi-filialen in de omgeving van Overijssel in de schappen ligt. We hebben er bewust voor gekozen om de in totaal 20 streekproducten onder het nieuwe merk Noaber in het schap te leggen, zodat deze direct herkenbaar zijn voor de consument.” Die moet het niet verwarren met het Ons Noaberschap van de Jumbo-broers Leussink.

Tot het nieuwe streekassortiment behoren onder meer Staphorster kaas, vers eierbrood uit Salland, boerenchipolataworst uit Epe, dipschotel met vergeten groenten uit de Noordoostpolder, wortelmix van Flevolandse bodem, kruidkoek van koekbakkerij Nanning uit Dedemsvaart en Zuidlaarder bol met rozijnen en krenten. “Het zijn allemaal unieke producten, veelal afkomstig van ambachtelijke familiebedrijven uit Overijssel en omstreken”, benadrukt Winde. “Met deze producten bewijst Aldi dat ze nauw betrokken is bij de omgeving waarin ze actief is. Als supermarktketen is Aldi in onze ogen slechts een middel om de streekproducten aan de man te brengen. Wij vinden het belangrijk om de lokale boer, teler en producent zelf de verhalen over de oorsprong van hun producten te laten vertellen. Daarom staan hun gezichten en verhalen prominent op de verpakkingen afgebeeld. Met de streekproducten leveren wij trouwens ook een bijdrage aan het landschapsbeheer van Overijssel en omgeving.”

Koploper
De komende tijd blijft Aldi volop bezig met de doorontwikkeling van het streekassortiment, zo stelt Winde. “Het kan zomaar zijn dat we dit binnen afzienbare tijd gaan uitbreiden.’ Hester Maij was als gedeputeerde betrokken bij het Ketenontwikkelingstraject Overijssel, dat ten grondslag lag aan het nieuwe streekassortiment bij Aldi. “Nederland wil zich ontwikkelen tot koploper in kringlooplandbouw”, licht zij toe. “In Overijssel laten we zien hoe dit kan, namelijk door samenwerking tussen supermarkt, boer én overheid. De provincie stimuleert met het uitvoeringsprogramma Agro & Food in Overijssel de verduurzaming van de voedselketen. Agro en food zijn in Overijssel erg belangrijk. Een derde van de vrachtwagens die in de provincie rondrijden en in totaal 70 procent van de Overijsselse grond zijn gerelateerd aan deze begrippen. Een goede samenwerking tussen partijen in de keten is cruciaal om echte duurzaamheidsstappen in agro en food te kunnen zetten. Boeren, supermarkten en overheid kunnen samen zorgen voor positieve veranderingen op deze terreinen. De nieuwe streekproducten van Aldi zijn hiervan een uitstekend voorbeeld. Ik hoop dat meer supermarkten dit voorbeeld zullen volgen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

foto_2-a900x525.jpg