Formules

‘Coop Nieuwveen is een buurtsuper 2.0’

NIEUWVEEN - Supermarktondernemer Rob Rehorst is tevreden met de omzet die hij behaalt sinds hij zijn vernieuwde winkel in Nieuwveen heeft heropend. Hij besloot de winkel uit te breiden met 350 vierkante meter, nadat een van de winkels in zijn straat leeg kwam.

Lisa van der Linden |

Daarvoor moest wel de bakker een pand opschuiven. “Dit is al de tweede keer dat ik ze heb gevraagd om te verhuizen, zodat ik kon uitbreiden”, lacht Rehorst. De winkel is inmiddels vergroot tot 1100 vierkante meter. Dat Rehorst in een klein dorp is gevestigd en concurrenten Aldi, Dirk van den Broek, Albert Heijn en Jumbo op een paar kilometer afstand zitten, was geen reden om niet te verbouwen. “Daarom blijf ik ook een buurtsuper runnen. Klanten komen hier voor de extra service”, licht hij toe.

Dikke voldoende
De buurtsuper heeft meerdere functies, waaronder een postpunt, stomerij en geldautomaat. “Klanten willen vaak ’s avonds na het werk even snel boodschappen doen voor het avondeten. Als ze de keuze hebben tussen een Albert Heijn XL of een buurtsuper, dan komen ze toch hier”, schat Rehorst in. Hij ziet ook dat veel oude klanten, die waren uitgekeken op de oude winkel, terugkomen. “Dat zorgt er mede voor dat de omzet verder groeit”. Cijfers wil hij niet noemen, maar hij spreekt van een ‘dikke voldoende’.

Winnen
Klanten weghouden bij de concurrenten is onmogelijk, denkt Rehorst. “Als ze besluiten daar één keer in de week minder heen te gaan en hier hun boodschappen komen doen, dan win ik al”, aldus de ondernemer. Die consument heeft hij nodig, want via zijn fans, zoals hij zijn vaste klanten noemt, hoort hij hoe het in andere supermarkten gaat en wat zij bij de Coop missen. “Wij hadden al een tijd het ‘servicebaliedilemma’, waarbij klanten bij de kassa moesten wachten tot de caissière bij de servicebalie klaar was met het aannemen van een poststuk”, vertelt Rehorst. “Met de zelfscan is dat nu opgelost. Ik heb er een kassa voor in moeten leveren, maar daarentegen heb ik nu één medewerker voor de zelfscan, slijterij en servicebalie.”

Ouderen
De andere medewerkers, die hij naar eigen zeggen niet heeft ontslagen, worden nu ingezet als gastvrouw of gastheer. Die zijn ook nodig om het gebruik van de zelfscan op te krikken naar het gewenste resultaat. “Tot nu wordt de zelfscan door 25 procent van de klanten gebruikt. Het liefst heb ik dat dit naar een percentage gaat van 30 tot 35 procent. Dat heeft een positief effect op de doorstroming bij de kassa’s”, zegt de supermarktondernemer. Dat het voornamelijk ouderen en gezinnen zijn die gebruik maken van de zelfscan, verbaast hem. “De bovenbuurvrouw is dik in de negentig en vindt het geweldig. Ze wil met de tijd meegaan. Van gezinnen hoor ik dat ze het ideaal vinden om alle boodschappen in een keer in de tas te doen en zo in de auto te zetten”, zegt Rehorst.

Overtuigen
Eigenlijk had de verbouwing van de Coop al in oktober kunnen plaatsvinden, maar doordat Rehorst de voorkeur had voor een zelfscansysteem waarbij de klant zelf afrekent, werd het later. “Coop is bekend met zelfscan waarbij klanten met hun handscanner bij de kassa afrekenen”, legt Rehorst uit. “Dat wil ik juist niet, dus het had wat overtuigingskracht nodig om dit voor elkaar te krijgen op het hoofdkantoor. Het betekende een aanpassing in de kassasoftware.” Het filiaal in Nieuwveen is dan ook de enige Coop in Nederland met dit zelfscansysteem.

Versbeleving
Nieuw in de buurtsuper zijn onder meer een yoghurttap en een groter assortiment speciaalbieren. “De biologische, glutenvrije en suikervrije producten staan voor in de winkel, omdat ik merk dat daar meer vraag naar is”, legt Rehorst uit. Verder heeft hij minder frisdrank in het schap staan en juist meer water en sap. “Dat is wat de klant wil en dat moeten we kunnen bieden. Diepvriesgroente wordt steeds populairder en ook als vers gezien. Met de verbouwing is het diepvriesgedeelte zelfs verdubbeld.” De supermarktondernemer verwacht dat over tien jaar een slager, bakker en groenteboer te vinden zijn in de supermarkt, die ter plekke de producten bereiden. Dat is bij grotere supermarktketens al te zien. “Het is voor mij nu een zoekplaatje om te kijken wat de mogelijkheden zijn om dat in een buurtsuper 2.0 te realiseren.”

Plan
Rehorst heeft nog een Coop in De Kwakel. Met een oppervlakte van 300 vierkante meter is dat volgens hem een echte buurtsuper. “De bedoeling is dat die winkel ook nog wordt uitgebreid, verbouwd of in een compleet nieuwbouwpand komt, maar dat plan staat nog in de kinderschoenen. Ik blijf in ieder geval niet stil zitten en richt me volledig op de toekomst.”

Bron: Levensmiddelenkrant

grote_foto_-_rob_rehorst-a900x525.jpg