Jaaroverzicht Levensmiddelenkrant deel 1 | Levensmiddelenkrant

Jaaroverzicht Levensmiddelenkrant deel 1

JAAROVERZICHT januari-februari-maart

NIEUWVEEN- Vakblad Levensmiddelenkrant zet de highlights van 2016 op een rij. In deze editie komen de eerste maanden van het jaar aan bod, die zich kenmerkten door de overname van La Place door Jumbo, het einde van het versmarktconcept Van Heinde en de samenwerking tussen Albert Heijn en BP.

Jumbo neemt La Place over, wordt eind januari bekend.  Dit verrassende nieuwsfeit bereikt alle kranten, vakbladen en andere nieuwsmedia. Volop wordt er gespeculeerd over wat La Place Jumbo kan bieden én andersom. Berichten over deze overname blijven in het nieuws halen, totdat op 15 februari La Place door de curatoren van V&D overgedragen wordt aan Jumbo Food Group.

Dit is niet het enige nieuws waarmee de Veghelse formule begin 2016 nieuwsmedia bereikt. Jumbo voert eind 2016/begin 2016 namelijk jaaraanbiedingen in. Ook daar wordt over gediscussieerd. Daarnaast wordt begin 2016 nog bekend dat Jumbo-ondernemers René Puts en Ralf Jansen uit Stramproy een vernieuwde Subway openen in Maastricht. Ook komt Jumbo begin 2016 geregeld in het nieuws vanwege een conflict over arbeidsomstandigheden bij distributiecentra.

Totaal ander nieuws uit januari gaat over de heropening van Bilder & de Clercq. Na bijna vier maanden van dichte deuren opende de eetwinkel 9 januari weer de deuren.

Begin februari staat in het teken van de supermarktcao. Na 3,5 jaar onderhandelen stemt een meerderheid van de CNV-leden in die periode eindelijk in met een nieuw cao voor de supermarktbranche. De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan van 1 april 2013 tot 1 april 2017.

In februari wordt ook bekend dat Vomar anderhalf jaar na de stop van haar bestelservice een nieuw online platform test. De supermarktketen kondigt ook aan de nieuwe rode Vomar-formule uit te gaan rollen.

In dezelfde maand wordt bekend dat Lidl start met de verkoop van bloemen. Deze stap was meer dan een assortimentsuitbreiding, zei de discounter toen tegen Levensmiddelenkrant. De supermarkt wilde hiermee laten zien dat het een stap dichter is bij de rol als verssupermarkt.

AH breidt in deze periode ook haar assortiment uit. Niet met bloemen, maar met bewuste voeding. De marktleider voegt 120 nieuwe producten aan het schap met bewuste voeding toe.

Op ongeveer hetzelfde moment kondigt Jumbo aan een jaarlijks terugkerend vrouwenfestival te gaan organiseren, genaamd Share a Perfect Day. Spar is in deze maanden druk bezig met het online zetten van alle buurtsupermarkten. De formule kondigt de wens aan om eind 2016 alle winkels online te hebben staan.

Valentijnsdag is niet zo’n gelukkige dag voor het verpakkingsvrije winkelconcept Bag & Buy. Dat was namelijk de allerlaaste dag voordat de deuren van de winkel definitief dicht gingen. Eind februari blijkt er nog een concept te zijn die niet zo’n succes was als van te voren werd gedacht: de Van Heinde-versmarkt. Sligro Food Group kondigt aan het concept in Den Bosch over te nemen en de winkel om te bouwen naar een Emté 3.0-supermarkt.

In dezelfde periode wordt bekend dat al het snoepgoed van Katja gelatinevrij wordt. Daarnaast kondigt Albert Heijn aan de zorgmarkt nadrukkelijker te gaan bedienen. De marktleider biedt online negentig nieuwe maaltijden aan onder het merk Chef Martin.

Varkens in Nood gaat supermarkten vanaf maart controleren op varkensvlees met Beter Leven Keurmerk via de Varkensvleesmonitor.

Albert Heijn kondigt begin maart aan te gaan samenwerken met BP. De bedrijven gaan een proef uitvoeren met to go-winkels op zes BP-tankstations verspreid door het land. De eerste AH to go langs de snelweg werd in de zomer geopend.

In dezelfde periode wordt bekend dat Ageviewers de rechtszaak tegen Jumbo en CBL wint. Volgens het bedrijf achter Ageviewers zouden supermarkten afspraken hebben gemaakt om het alcoholcontrolesysteem bewust buiten de deur te houden. De rechter gaf hierin het bedrijf gelijk: het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en Jumbo hebben in strijd met de Mededingingswet gehandeld.

Eind maart wordt de Nieuwe Schijf van Vijf gepresenteerd. Niet alle sectoren zijn even blij met de nieuwe samenstelling. Zo is de beslissing om vruchtensappen van de schijf te schrappen een doorn in het oog voor de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS).

In dezelfde periode richten Markthalondernemers het Collectief Ondernemersbelang Markthal op, omdat ze ontevreden zijn over het beleid van eigenaar Kleppiere.

Jumbo kondigt tot slot aan als eerste supermarkt van Nederland haar tabak af te schermen.

Bron: Levensmiddelenkrant