Formules

Jumbo pakt in onbekende gebieden groots uit

 ROSMALEN – Jumbo gaat in gebieden waar deze supermarktformule nog niet bekend is zware campagnes inzetten na de ombouw van een Super de Boer in zo’n gebied. “Ieder marktgebied krijgt een gepaste aanpak.”

Willem-Paul de Mooij |

 Dat zei algemeen directeur Frits van Eerd vrijdag bij de winkelopening in het Noord-Brabantse Rosmalen van de eerste omgebouwde Super de Boer. “In Noord-Brabant is het bijvoorbeeld niet nodig om klanten precies uit te leggen wat Jumbo is, in een regio zoals Leiden, waar Jumbo nog helemaal niet is vertegenwoordigd, is extra grof geschut nodig om de Jumbo-formule bekend te maken.” Van Eerd wilde nog niet kwijt waar hij dan aan denkt. “We zullen overal een lokale aanpak bedenken.”

Laurus
Van Eerd besefte zich terdege dat vrijdag een historische dag was in de geschiedenis van de Nederlandse supermarkten. De overname van Super de Boer betekende de volledige ontmanteling van het ooit zo grote Laurus met Konmar, Edah en Super de Boer in huis. Van Eerd ziet overigens geen parallel tussen de ooit zo succesvolle ‘gele’ Konmar-formule en de huidige Jumbo. “Het grote verschil tussen Konmar destijds en Jumbo nu is dat de Jumbo-formule al staat als een huis. Konmar had zich als formule op moment van de uitrol nog onvoldoende bewezen. Konmar werkte leuk in de regio Den Haag, maar daarbuiten was de formule onvoldoende uitgetest. Bij Jumbo is dat anders."

Geen revolutie
De uitdaging voor Jumbo de komende jaren is dat de formule spraakmakend genoeg blijft. “We willen echt elke dag beter zijn. Bij iedere winkelombouw zal er iets worden verbeterd. Alles wat we onderweg tegenkomen pakken we op. Het zit niet in onze aard om vijf jaar niets te doen en dan ineens een heel vernieuwde formule neer te zetten. Ineens een doorbraakformule presenteren, zoals AH doet, past dan ook niet bij ons”, legt Van Eerd uit.

Bron:

frits_van_eerd_nieuw_december_2008_small.jpg
frits_van_eerd_nieuw_december_2008_small.jpg