Formules

‘Overname onderstreept vertrouwen in fysieke winkel’

OVERNAME EMTÉ - NIEUWVEEN - Laurens Sloot, hoogleraar retail marketing aan Rijksuniversiteit Groningen,  noemt de overname van Emté “een positieve ontwikkeling”. “Naar mijn overtuiging onderstreept deze overname het grote vertrouwen dat Jumbo en Coop nog altijd hebben in de meerwaarde, groei en omzet van stenen winkels.”

Bart Manders |

Het feit dat Jumbo en Coop met in totaal 410 miljoen euro bereid zijn diep in de buidel te tasten, benadrukt volgens Sloot hun vertrouwen in fysieke supermarktvestigingen. “Onder de vleugels van Sligro is Emté echter nooit tot volle bloei gekomen”, vindt hij. “Sligro is een sterke en slagkrachtige organisatie binnen de foodservicemarkt. Het is haar echter onvoldoende gelukt om een vuist te maken in foodretail. Daar gelden deels toch verschillende wetmatigheden. Het denken in efficiency, scherpe prijzen, lagere personeelskosten en de juiste aanbiedingen vereist een iets andere cultuur.Na de verkoop van Emté kan Sligro zich volledig gaan focussen op foodservice en op verdere internationalisatie. Het overnamebedrag zou Sligro kunnen investeren in slimme overnames in het buitenland.”

Tweede vestiging
Emté is volgens Sloot goed voor 2,5% van de. “Ik verwacht dat 1,5% hiervan bij Jumbo terechtkomt en 1% bij Coop”, zegt hij. “In ongeveer de helft van de Nederlandse plaatsen waar nu een Emté-supermarkt is gevestigd, zit ook een Jumbo binnen een straal van twee kilometer. Ik verwacht dat in deze plaatsen de Emté-supermarkten worden omgebouwd tot Coop-vestigingen. Als de bestaande Jumbo-winkel in een wijk aan de andere kant van de stad is gevestigd, dan is het echter niet ondenkbaar dat er een tweede vestiging van de Veghelse formule komt.”

Foodretaildenken
Vanuit consumentenperspectief betreurt Sloot dat de Emté-formule na de overname uit het straatbeeld zal verdwijnen. “Door consumenten worden de Emté-supermarkten over het algemeen prima gewaardeerd, dankzij hun uitstekende service, hun klantvriendelijke medewerkers met veel vakinhoudelijke kennis en hun goede versassortiment. Landelijk beschouwd zou je kunnen concluderen dat door het verdwijnen van Emté de pluriformiteit van het supermarktlandschap wordt aangetast. Na eerdere consolidatieslagen verdwijnt immers opnieuw een formule van het toneel. Op lokaal niveau denk ik echter dat het wel meevalt met de verschraling van het landschap. Met formules als Albert Heijn, Lidl, Spar, bestaande én straks nieuwe vestigingen van Jumbo en Coop valt er voor de consument in hun eigen plaats of wijk nog genoeg te kiezen. Door ontwikkelingen binnen het online supermarktlandschap blijft de pluriformiteit bovendien ook gewaarborgd. Kijk bijvoorbeeld maar naar nieuwe concepten als HelloFresh en Picnic.”

Bron: Levensmiddelenkrant

laurenssloot.jpg