Formules

AH traint medewerkers tot masters in vers

ZAANDAM – Albert Heijn is gestart met het trainen van haar medewerkers op het gebied van versproducten. De formule nodigt winkelteams uit om in groepen meer te leren over interactiviteit met klanten, versbeleving en de kwaliteit van producten bewaken. “We nemen medewerkers mee in de hele ketensamenwerking, van de teler tot de klant.”

Lisa van der Linden |

Dat vertelt Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, tijdens een rondleiding in het nieuwe opleidingscentrum bij leverancier Vogelaar-Vredehof in Espijk. “Als supermarktformule zijn we continu aan het vernieuwen op het gebied van producten en technologie, maar elke consument vraagt zich af wat er vanavond op tafel komt te staan. Daarnaast wil de klant steeds meer weten over de herkomst van producten”, legt Van Egmond uit. “De vraag is alleen hoe we in de praktijk onze klant gaan helpen met het maken van keuzes en hen informeren. Daarom trainen we medewerkers tot masters in vers waarbij ze alles leren over de kwaliteit en smaak van producten, maar ook handvatten krijgen aangereikt om in gesprek te gaan met de klant. Er zijn namelijk een hoop consument die graag vers willen eten, maar niet weten hoe ze een aubergine lekker kunnen klaarmaken. De medewerker kan hierbij helpen en tips geven, bijvoorbeeld over aardbeien die na aankoop in de koelkast bewaard moeten worden. Daarnaast zijn de aardbeien het lekkerst als je ze voor het eten eerst een half uur uit de koelkast haalt. Dan is de smaak op zijn best.”

Investering
Albert Heijn heeft vorig jaar in Hoofddorp een nieuwe winkel geopend, waar onder meer dry misting voor het eerst werd getest. Deze winkel is inmiddels geoptimaliseerd en de nieuwe elementen zijn zo’n succes, dat de formule dit gaat uitrollen naar alle winkels. In 2019 worden 120 winkels omgebouwd, waarvan er al 50 zijn geopend. “Medewerkers worden meegenomen in het hele ombouwproces. Acht tot tien weken voordat de nieuwe winkel opengaat komt de Albert Heijn Verstruck langs. Alle medewerkers van de supermarkt beleven in deze truck hoe de nieuwe supermarkt eruit komt te zien en wat dit betekent voor hen.” In de truck zijn de versafdelingen van AH nagebootst met echte producten en door middel van audio wordt medewerkers verteld wat zij kunnen verwachten. Vlak voor de opening van de winkels komen twintig medewerkers van de versafdeling, de supermarktmanager en de assistent supermarktmanager bijeen in het trainingscentrum in Espijk om echt master in vers te worden. In twee dagdelen leren zij alles over hun versafdeling, hoe ze klanten kunnen helpen en wat de ambitie van Albert Heijn is. Rollenspel en cases bespreken zijn onderdeel van deze training. Medewerkers komen in de dagelijkse praktijk voor dilemma’s te staan zoals: De bananen zijn niet van goede kwaliteit, maar er komt vandaag geen nieuwe levering binnen. Tijdens de training wordt geleerd dat de kwaliteit van de producten altijd belangrijk is. In dit geval moet de medewerker dus besluiten om de bananen niet te verkopen. “Dit trainingsprogramma is een forse investering van een miljoen euro, maar we hebben al veel positieve feedback gekregen op de proeftraining en eerlijk is eerlijk, de medewerkers maken het verschil op de winkelvloer”, benadrukt Van Egmond. 

Van Egmond is tijdens de rondleiding dieper ingegaan om de plannen van Albert Heijn en haar rol daarin als ceo. In de komende editie van Levensmiddelenkrant leest u een uitgebreid artikel over de belangrijkste ambities van de formule.

Bron: Levensmiddelenkrant

versstruckah.jpg