Bier in blik neemt toe in populariteit

ZAANDAM – Bieren in blik zijn in de zomerse maanden populair bij de consument. Albert Heijn laat in een reactie weten een trend te zien in de voorkeur voor bier in blik bij zomers weer. Reden hiervoor kan zijn dat het bier gemakkelijk is mee te nemen.

Volgens Pauline van den Brandhof, woordvoerster van Albert Heijn, kiezen mensen expliciet voor speciaal bier en pils in blik. Warmte, lucht en zonlicht hebben een grote invloed op de smaak en het aroma van het bier. Ten opzichte van een fles laat een blik geen zonlicht door waardoor het bier langer vers zou blijven. Daarnaast laat een blik een kleinere milieuvoetafdruk achter in transport en logistiek, en wordt blik twee keer zoveel gerecycled dan glas.

Meerdere brouwerijen introduceren bieren op blik. Recent maakte de Haarlemse brouwerij Uiltje Brewing Company bekend dat het afscheid neemt van de flessenlijn en volledig overstapt op blik. Volgens Uiltje zijn er verschillende supermarktketens, waaronder Albert Heijn, die ruimte maken voor een groter assortiment aan bieren in blik. Grote merken zoals Leffe, Corona en Desperados hebben al eerder blikverpakkingen geïntroduceerd. 

Speciaal bier
Volgens Van den Brandhof is er veel vraag naar speciaal bier. "Zeker ook door de coronacrisis merkten we dat klanten bereid waren, en nog steeds wel zijn, iets meer te betalen voor een biertje om toch even een geniet momentje te hebben." Ook brouwers van speciaal bieren, zoals Lagunitas, Brouwerij ’t IJ en Lowlander introduceren steeds meer blikverpakkingen.

Bron: Levensmiddelenkrant