Fabrikanten

Campagne Coca-Cola in het teken van recycling

ROTTERDAM - ‘Let’s not waste this Summer’, dat is het thema van de campagne waarmee Coca-Cola in Nederland het belang van recyclen deze zomer centraal stelt. Een lokaal ontwikkelde campagne met een opvallende boodschap: geniet volop van de zomer met Coca-Cola, maar ga verantwoord om met de waardevolle verpakkingen.

Marleen Veldhuijzen |

Onderdeel van de campagne is een actie waarbij consumenten prijzen kunnen winnen, als ze informatie opvragen over de beste manier om hun lege flesje of blikje weg te brengen. De campagne start in juni met het onthullen van een levensgroot doek op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt. Op dit doek staat de slogan ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’. Met die slogan maakt Coca-Cola duidelijk dat recycling van lege verpakkingen alleen succesvol kan zijn, als consumenten samen met Coca-Cola de cirkel rondmaken.

Zichtbaar
De slogan is daarna twee weken lang volop zichtbaar in een outdoor-campagne in de centra van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De actie wordt ondersteund door een landelijke tv-campagne en de website helpusrecycle.nl waar consumenten informatie kunnen vinden over wat Coca-Cola doet op het gebied van recycling en hoe consumenten hieraan kunnen bijdragen.

Op de winkelvloer wordt de campagne groots ondersteund met onder andere displays, schapmaterialen en topkaarten. Coca-Cola is deze zomer ook aanwezig op diverse festivals met een festivalactivatie rondom recycling, waarbij gebruik wordt gemaakt van zogenaamde ‘can crushers’ om consumenten te stimuleren hun verpakking op de juiste manier weg te gooien. Zo worden bezoekers bijvoorbeeld beloond met een feestje wanneer er voldoende afval is ingezameld.

Prijzen winnen
Via de website helpusrecycleandwin.nl kunnen consumenten vanaf eind juni tot de laatste week van september dagelijks duurzame prijzen winnen. Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen, is een foto van hun plastic fles, blikje of glazen horecafles maken en hun locatie doorgeven. Het systeem herkent de verpakking en via de website krijgen ze gerichte informatie over de beste manier om de verpakking in te leveren in de specifieke gemeente. Dan horen ze ook of ze een van de prijzen gewonnen hebben.

Daan Berendsen, Marketing Manager Core Brands Coca-Cola Nederland, noemt de campagne zeker voor Coca-Cola-begrippen behoorlijk ‘bold’. “Eigenlijk zeggen we met deze campagne: we hebben liever niet dat je onze producten koopt als je onze verpakkingen zomaar weggooit in de natuur. En dat is best wel bijzonder, want wij zijn bij uitstek een merk waar iedereen bij hoort.”

Oplossing
Juist die stellige benadering in deze campagne, geeft volgens Berendsen aan, hoe hoog recycling bij Coca-Cola op de agenda staat. “Wij maken hiermee duidelijk dat we geen onderdeel willen zijn van het probleem, maar een deel van de oplossing. Recycling van plastic en het voorkomen van zwerfafval heeft bij ons topprioriteit. En daarvoor zetten we de kracht van het merk Coca-Cola en onze schaalgrootte volop in.”

Bron: Levensmiddelenkrant

 

coca-cola-zomercampagne.png