Formules

Ceo Crisp: ‘We gooien geen pampers in de uitverkoop’

AMSTERDAM - Ceo Tom Peeters van Crisp wil de komende tijd bouwen aan een gezond bedrijf. Samen met de drie medeoprichters van de nieuwe online verssupermarkt streeft hij naar een snelle, maar kwalitatieve groei. “Het is nog te vroeg dag om iets over winstgevendheid te zeggen, maar dit zal eerder over drie dan over negen jaar zijn.”

Bart Manders |

De lancering van de nieuwe online versmarkt Crisp haalde de afgelopen weken de nieuwskolommen van diverse vakbladen en kreeg ook aandacht op televisie. Nu de eerste publiciteitsstorm is geluwd, wil Levensmiddelenkrant van ceo Tom Peeters weten hoe Crisp zich gaat onderscheiden van andere internetsupers zoals Picnic.

Kan Crisp vooralsnog het aantal aanmeldingen van consumenten voor de bestelapp van jullie nieuwe online super aan?
“De ruime media-aandacht heeft ons een hausse aan nieuwe klanten uit het hele land opgeleverd. We zijn in staat snel op te schalen, maar kunnen na de onverwacht grote belangstelling niet toveren. We gaan de capaciteit in ons Amsterdamse distributiecentrum snel uitbreiden en ook onze eigen bestelwagens krijgen meer capaciteit. Nieuwe klanten krijgen van ons gegevens, waarmee zij kunnen inloggen op onze bestelapp. De komende tijd bieden we hen fasegewijs per groep toegang, omdat we nog niet iedereen tegelijkertijd kunnen laten shoppen.”

Jij bent de bedenker van Crisp. Hoe ben je op het idee hiervoor gekomen?
“Ik heb als ondernemer eerder de Nederlandse en Duitse tak van de online meubelwinkel Westwing opgezet. Daar was ik op den duur meer manager dan bouwer. Dat ‘bouwen’ miste ik en ik wilde werken met een product dat dichterbij me stond. Ik droomde er al lang van om een online slagerij te starten. Ik houd namelijk van koken en van vers eten. Vooral vlees vind ik een mooi product. Ik ging me verdiepen in de mogelijkheden voor een online slagerij. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik me hiermee te veel op een nichemarkt richtte en het breder moest aanpakken. Zo kreeg ik het idee om een online versmarkt te starten. Hiervoor legde ik contact met Michiel Roodenburg, René Bink en Eric Klaassen. Michiel is een goede vriend van Ahold, Eric heeft een technische achtergrond en René heeft veel ervaring in streekproducten. We hebben een businessplan gemaakt, 3 miljoen euro aan startkapitaal verzameld en Crisp opgericht.”

Wat is jullie voornaamste missie?
“Onze missie is om vers, lekker en gezond eten voor consumenten in heel Nederland gemakkelijk bereikbaar te maken. Versproducten die zij normaal gesproken bij diverse specialisten kopen, zijn nu bij Crisp op één plek te vinden. Deze producten zijn vers, lekker en goed geprijsd, omdat ze rechtstreeks worden ingekocht bij ruim 200 lokale leveranciers. Onze mosselen zijn bijvoorbeeld afkomstig van familiebedrijf Neeltje Jans, onze witlof van teler Huisman uit Benningbroek en onze worstenbroodjes van Remco Beekman uit Brabant.”

Hoe steekt de bestel- en bezorgsystematiek in elkaar?
“Consumenten kunnen zes dagen per week bestellingen aan ons doorgeven via onze bestelapp. Vóór tien uur ’s avonds doorgegeven bestellingen ontvangen zij de volgende avond vers in huis. De bestellingen komen terecht bij onze leveranciers. In het Amsterdam Food Center hebben we een gekoeld dc, een groothandelscentrum waar veel leveranciers sowieso naartoe rijden. Daar worden de bestellingen ’s nachts naartoe gebracht, verzameld en ’s ochtends ingepakt. Diverse partijen bezorgen de boodschappen de avond daarna. Dit zijn bezorgbedrijven met mensen in loondienst, eigen busjes en bezorgers van PostNL in de buitengebieden.”

Hoe onderscheidt Crisp zich van andere online supers zoals Picnic?
“Allereerst bieden we met onze versproducten een wezenlijk ander assortiment dan Picnic en Stockon. In tegenstelling tot Picnic bezorgt Crisp bovendien landelijk. Verder bezorgen wij binnen tijdsvakken van een uur. Een ander onderscheidend punt zijn onze verpakkingen. Voor consumenten is het een feestje om onze mooie verpakkingsdozen uit te pakken. Wij doen er zelfs een geschreven kaartje bij. Ook is Crisp anders georganiseerd. Als nieuwe speler hoefden wij niet eerst vijf jaar te investeren voordat we konden starten. Onze bedrijfsstructuur is er sinds het begin op gericht om snel uit te bouwen.”

Wanneer verwachten jullie winst te maken?
“We vinden het belangrijk een gezond bedrijf te bouwen, zowel wat betreft onze versproducten als de business die we runnen. We zijn net live. Het is dus te vroeg dag om iets over winstgevendheid te zeggen, maar dat zal eerder over drie dan over negen jaar zijn. Hiervoor willen we de komende jaren op een kwalitatieve manier groeien en zeker nog het aantal leveranciers uitbreiden. Deze groei moet bij onze kwaliteitsfilosofie passen. We willen bijvoorbeeld geen producten als pampers in de uitverkoop gooien om snel te kunnen groeien. Onze voornaamste missie is om consumenten blij te maken met verse, gezonde en lekkere producten.”

Bron: Levensmiddelenkrant

crisp_founders1-1.jpg