Columns

Column: ‘De retailer in de wachtkamer’

Steeds meer gemeenten stappen over op je ja/ja sticker. De maatregel moet jaarlijks miljoenen kilo’s papier besparen. De sticker komt in de plaats van de huidige nee-nee/nee-ja-sticker en keert het systeem dus om. Bewoners ontvangen hierdoor vanaf 2020 geen reclamefolders en huis-aan-huisbladen, tenzij ze hier via een sticker bewust voor kiezen

Redactie |

Amsterdam was daadkrachtig en de eerste stad die per 1 januari 2018 voor een nieuw beleid koos wat ervoor zorgt dat reclamedrukwerk niet meer automatisch in de brievenbus valt. Veel drukkers, vormgevers en verspreiders zijn niet blij met dit beleid. Zij vinden dat ze financiële schade hebben door het beleid, waardoor er nu vele rechtszaken lopen. Hierdoor ligt het lot momenteel in handen van rechters, overheden en gemeenten die zich al maanden over de materie buigen. In honderden besturen wordt er vergaderd over de verspreiding van reclamedrukwerk en huis aan huisbladen. De meningen lopen uiteen, gevoed door de politieke kleur van de colleges. Iedere partij probeert zijn punt te maken, maar er wordt wel met een schuin oog naar Amsterdam gekeken.

Het is nu dus afwachten, maar als Amsterdam zijn beleid mag continueren zullen andere gemeenten snel volgen. Dit zal de oplages zwaar onder druk gaat zetten. De folder is nog steeds het belangrijkste medium (41%) bij het doen van een aankoop, dus de impact zal flink zijn in retailland.
Ook voor retailers, winkeleigenaars en franchisenemers roept het uitstellen van dit beleid veel vraagtekens op. Welke oplagen moet je nu prognotiseren? Moet je papier überhaupt nog meenemen in de mix van het marketingbudget en als bijdrage aan de omzet? De houvast voor iedere retailer is dat klanten altijd op zoek zijn en blijven naar aanbiedingen! De Amsterdammer schuift in grote getallen (84%) richting online maar de moeilijkheid is vooral hoe zo’n digitale transitie te maken, rekening houdend met haar klant en onder andere economische omstandigheden.

De hoogste tijd dat de overheid in actie komt en ervoor zorgt dat de retailer de wachtkamer kan verlaten en keuzes kan maken. Deze vertraging kost onnodig veel geld en tijd terwijl iedereen weet dat het uitstel van executie is. Je droomt als retailer toch van duidelijkheid en een landelijk beleid!

Niels Duijvestijn
Managing director Folderz.nl 

Bron: Levensmiddelenkrant

_mg_0402-v2.jpg