Coop start pilot vernieuwend transactiegebied

VELP – In het nieuwe transactiegebied van kleinere Coop-winkels die meedoen aan de pilot is geen servicecorner te vinden, maar een slimme kassa. Hiermee speelt de supermarkt in op het veranderende winkelgedrag; klanten willen eenvoudig boodschappen doen en deze snel en efficiënt afrekenen. De pilot is van start gegaan in Hengelo.

Met deze aanpassing wordt het kassagebied op praktische wijze ingedeeld. Volgens hoofd formulemanagement, Bert Nijland, heeft de formule voor de ontwikkeling van de pilot gekeken naar de klantstromen in winkels en de optimalisatie van de routing. Op basis hiervan is een transactiegebied gecreëerd met een slimme kassa. Dit gebied bestaat uit een traditionele lijnkassa met geïntegreerde zelfscanmodules die één medewerker kan bedienen.

Vlotte doorstroming
Nijland: “Door deze aanpassingen komen alle klantstromen vanuit dezelfde richting naar de kassa, waardoor klanten gemakkelijker, sneller en ook zelf kunnen afrekenen. We leveren bovendien niet in op de servicebeleving, maar zorgen voor een vlotte doorstroming. Dat is precies waar medewerkers en klanten behoefte aan hebben. Bovendien zien we door het beter benutten van de winkelvloer mogelijkheden om het assortiment verder uit te breiden.” De resultaten zullen bepalend zijn voor de eventuele uitrol van het nieuwe transactiegebied naar andere meerder Coop-winkels. “Belangrijke kanttekening hierbij is wel dat we niet uitsluitend kijken naar de afmetingen van de winkel, maar ook naar het verzorgingsgebied en lokale klantbehoeften”, sluit Nijland af.

Bron: Levensmiddelenkrant