Fabrikanten

Introducties

Fairtrade Original lanceert vegan, Fairtrade krupuk

CULEMBORG – De traditionele kroepoek krijgt er een concurrent bij. Fairtrade Original introduceert een vegan, Fairtrade krupuk bij Albert Heijn en Picnic. De vegan-variant is vergelijkbaar met het origineel, maar dan zonder gemalen garnalen en kunstmatige toevoegingen.

Lisa van der Linden |

Fairtrade Original onderstreept de nauwe samenwerking met de Indonesische boeren door dicht bij de origine te blijven met de naamgeving. Het product draagt haar originele naam vanuit het Bahasa. Officieel schrijf je ‘kerupuk’, maar op straat spreekt men van ‘krupuk’. De Nederlandse consument kan met deze introductie nu genieten van krupuk in twee smaken: pittig en mild. Anders dan de cassave doet vermoeden, smaakt en kraakt deze vegan krupuk wel net als traditionele garnalenkroepoek, terwijl het geen toegevoegde geur-, kleur- en smaakstoffen bevat. 

Fairtrade
Belangrijk voor de fabrikant is dat de boeren onder begeleiding van een lokale Fairtrade Original consultant het Fairtrade certificeringstraject succesvol doorlopen. Ze krijgen nu een Fairtrade premie voor hun product en periodieke training, waarmee zij bedrijfsontwikkeling kunnen doorvoeren. Daarnaast biedt dit hen de mogelijkheid om hun cassave ook aan andere bedrijven te verkopen met een Fairtrade premie.  

Foodwaste
Voedselverspilling wordt bij de productie nauw in de gaten gehouden. In Indonesië wordt het zongedroogde cassavemeel vermengd met specerijen en worden er kleine schijfjes van gemaakt. Deze schijfjes worden in bulk naar Nederland vervoerd en hier afgebakken tot krokante krupuk. Als dat afbakken al in Indonesië gebeurt, dan zou Fairtrade Original gebakken lucht vervoeren en daarmee zorgen voor een onnodig hoge CO2 uitstoot. Daardoor gaat er ook geen tijd van de houdbaarheid verloren en is de voorraad beter beheersbaar, waarmee foodwaste wordt tegengegaan.

Bron: Levensmiddelenkrant

fairtrade-original-sfeerfoto-krupuk-mild-en-spicy-1.jpg