Formules

Nielsen: 'Forse groei supermarktbranche in 2020'

DIEMEN - De omzet in de supermarktbranche bereikte in 2020 – inclusief week 53 – een recordhoogte van 44.7 miljard euro. Ten opzichte van 2019 was dit een groei van 11.2 procent, ofwel 4,5 miljard euro. De gemiddelde groei van de afgelopen 3 jaar bedroeg 3.5 procent. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

Cas Smit |

Online boodschappen doen was vorig jaar onmisbaar. De sterke groei van online verkopen droeg voor circa 20 procent bij aan de totale supermarkt groei van de eerder genoemde 4.5 miljard euro. Volgens Nielsen heeft het coronavirus veel invloed gehad op de ontwikkelingen afgelopen jaar. De maatregelen van het thuiswerken en sluiting van de horeca zorgde volgens het onderzoeksbureau voor lege schappen en een recordomzet in week 51.

Marktaandeel
Het marktaandeel is door het afgelopen jaar lichtelijk verschoven. Albert Heijn groeide van 980 naar 992 winkels en bracht het marktaandeel daarmee naar 35 procent. Ook Jumbo zag het marktaandeel groeien, van 21 naar 21,5 procent. Tien nieuwe winkels zetten het totaal op 679. De formules onder Superunie noteren wisselend een plus of een min. Het totale marktaandeel van 27,3 procent van Superunie blijft gelijk.

Lidl opende vorig jaar zeven nieuwe winkels, maar groeide qua marktaandeel niet. Aldi opende twee winkels, maar leverde 0,4 procent in op het marktaandeel.

Bron: Levensmiddelenkrant

shopping-879498_1920-1.jpg