Fysieke super blijft populairder dan online | Levensmiddelenkrant

Consument vindt boodschappen doen in fysieke winkel leuker dan online

Fysieke super blijft populairder dan online

MAASTRICHT- Het overgrote deel van de Nederlanders (89,3 procent) doet haar boodschappen uitsluitend in de fysieke supermarkt. Minder dan 1 procent maakt uitsluitend gebruik van een online-supermarkt. Dat blijkt uit het Consumentenonderzoek 2018 van Deloitte.

Een significant groeiend aantal consumenten 10,2 procent maakt gebruik van zowel een fysieke als een web-supermarkt. Dat is een groei van 20 procent ten opzichte van medio 2017.

Tevredenheid
In 2016 was 78 procent van de Nederlanders tevreden over het gebruiksgemak van de online bestelwebsite, twee jaar later is 90 procent hier tevreden over. Ook over de kwaliteit van de bezorgde producten, de levering van juiste producten, de leveringstijd en de vriendelijkheid van bezorgmedewerkers is nu 90 procent tevreden, tegenover 80 procent in 2016. Ondanks deze betere online dienstverlening vindt slecht 21 procent van de ondervraagden het leuk om online boodschappen te doen. Dat is genen lager dan in 2017, toen gaf 25 procent aan het leuk te vinden.

Uitstraling
De beleving in de fysieke supermarkt maakt volgens de respondenten het verschil. 43 procent van degenen die boodschappen doen in een fysieke supermarkt vinden dit leuk. Ruim twee keer zoveel als online. De fysieke supermarkt heeft volgens hen het volgende te bieden: de mogelijkheid van extra geld pinnen (voor 26% van de consumenten is dit een pré) en de algehele uitstraling van de winkel (34% van de consumenten vindt dit echt belangrijk). Een kok op de winkelvloer, proeverijen en recepten aanbieden en een uitgebreid vers assortiment met veel seizoenproducten geeft de fysieke supermarkt meer beleving ten opzichte van haar digitale versie.

Voor 41 procent van de consumenten die uitsluitend in fysieke supermarkt de boodschappen doen, geldt dat zij winkelen in een gewone supermarkt leuker vinden, omdat dit meer beleving heeft. Daarbij komt voor 55 procent van deze consumenten dat de supermarkt dicht bij huis ligt en voor 42 procent geldt dat zij de producten eerst willen bekijken of vasthouden voor koop.

Bron: Levensmiddelenkrant