‘Britse gemakswinkelsector groeit’ | Levensmiddelenkrant

Onderzoeksbureau IGD voorspelt zonnige toekomst

‘Britse gemakswinkelsector groeit’

Het afgelopen jaar groeide de sector al met 3,2 procent. Die groei liep dit Brexit-jaar terug tot 2,6 procent. “Maar na een jaar wordt de draad weer opgepakt en grote formules gaan daarbij aan kop”, voorspelt senior business analyst Patrick Mitchell-Fox in een persbericht. “De huidige groei is niet alleen te danken aan de opening van nieuwe winkels. Huismerken en versproducten zijn verbeterd en er is meer prijsconcurrentie.”

Top-up-shoppers
Het IGD stelt drie aandachtspunten op voor Britse formules. Kansen zijn te verzilveren bij ‘top-upshoppers’, mensen die nog even halen wat thuis op is of wat ze bij grote supermarkten zijn vergeten. Ruim de helft van de consumenten in het VK geeft aan daarvoor naar een gemakswinkel te gaan, stelt het onderzoeksbureau. Voor de relatief kleine winkels blijft het een uitdaging een breed genoeg assortiment aan te bieden.
Winkeleigenaren krijgen daarnaast de tip nieuwe consumenten aan te trekken met voldoende to-goproducten. Zo heeft een duidelijk zichtbare koffie-to-gobar volgens het onderzoeksbureau een sterke aantrekkingskracht. Tot slot kunnen winkels terrein winnen met het optimaliseren van het assortiment kant-en-klaarmaaltijden voor in de avond. Waar Britse supermarkten al langer ‘lunch deals’ aanbieden, valt op het gebied van een breed kant-en-klaar-dinerassortiment nog een wereld te winnen, aldus het IGD.