GIESSEN - Nadat HAK begin september in Nederland geleidelijk haar producten van het Nutri-score logo voorziet, en dat sinds vorige zomer in België al doet, zijn nu ook de HAK-verpakkingen die in Duitse supermarkten te koop zijn voorzien van het logo.
In Duitsland is HAK overigens niet de eerste fabrikant die het logo op zijn producten zet. Eerder ging daar het Franse Danone de groenten- en peulvruchten fabrikant uit Giessen voor.
Nederland
Sinds begin september prijkt het Nutri-score logo op een deel van de HAK-verpakkingen in Nederland. Groente- en peulvruchtenfabrikant Hak kondigde in mei al aan gebruik te gaan maken van Nutri-score. Het nieuwe voedselkeuzelogo zou het Kies-Bewust-logo moeten vervangen, dat in 2017 werd afgeschaft. Alleen is de overheid nog niet eensgezind over eventuele landelijke invoering van Nutri-Score, ook al moet een nieuw alternatief in 2020 het daglicht gaan zien.
Europa
Timo Hoogeboom, ceo van HAK zegt in een korte toelichting: “Los van duidelijkheid voor de consument, is dit nog een reden waarom harmonisatie binnen de EU nodig is. Nederland en Duitsland moeten snel voor Nutri-Score kiezen omdat het zijn effect op het koopgedrag van consumenten, namelijk het kopen van gezondere producten en met name meer groenten, in andere EU-landen heeft bewezen.”
Bron: Levensmiddelenkrant