Fabrikanten

Heineken vooral buiten West-Europa populair

AMSTERDAM - Heineken heeft de eerste helft van het jaar meer bier verkocht. Vooral in Azië wist de brouwer de verkopen op te voeren terwijl er ook in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa een grotere vraag naar Heineken-bieren was. Elders in Europa deed Heineken minder goede zaken.

Marleen Veldhuijzen |

Heineken verkocht met 116,1 miljoen hectoliter 3,1 procent meer bier in de maanden januari tot en met juni in vergelijking met een jaar eerder. Naast Heineken is de onderneming ook de producent van merken als Tiger, Sol, Amstel, Brand, Affligem, Desperados en Wieckse.

Volumegroei
In Azië viel de totale volumegroei ruim 10 procent hoger uit. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa werd ruim 7 procent meer bier verkocht. In de rest van Europa was sprake van een volumekrimp van 1,5 procent, onder meer door minder gunstig weer in de regio. Met name de maand juni was zwak, zei Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer. Verder zorgde het WK voetbal vorig jaar in de vergelijkbare periode nog voor extra bierverkopen. Daarmee zijn volgens de Heineken-baas de prestaties goed te verklaren, en is er geen reden tot zorg. Al met al zette Heineken steeg de omzet in de meetperiode met 5,6 procent tot netto 11,5 miljard euro. De operationele winst kwam ten opzichte van een jaar geleden iets hoger uit op 1,8 miljard euro. Daar bleef onder de streep krap 1,1 miljard euro van over. Daarmee viel de nettowinst 1,2 procent lager uit, mede door hogere inkomstenbelastingen.

Kosten
Verder stegen ook de kosten voor ruwe materialen en dan vooral van aluminium om blikjes van te maken. Ook was Heineken meer geld kwijt aan technologische aanpassingen in de bedrijfsvoering. Om de hogere kosten deels te compenseren werden prijzen verhoogd. Volgens kenners van Jefferies blijven de prestaties van bierbrouwer Heineken ietwat achter bij de verwachtingen. Met name de brutowinst viel lager uit dan waar rekening mee werd gehouden. Ook bij KBC Securities spreken ze van minder dan verwachte prestaties, zowel op het gebied van volumegroei als operationele winst.

Verwachting
Analisten van ING wijzen erop dat volumegroei voor Heineken belangrijker is dan winstmarges. Die volumegroei viel weliswaar wat tegen, maar de prijzen die Heineken kreeg voor zijn producten was hoger dan verwacht. De marktkenners van ING noemen de gemiddelde verwachting van analisten voor de winstmarge "overdreven hoog". Het aandeel Heineken sloot vrijdag op zijn hoogste koers ooit, zo benadrukt Jefferies. Om de stijgende lijn vast te houden had de cijferpresentatie gepaard moeten gaan met upgrades. Daarmee kwam Heineken niet. De kenners van Jefferies wijzen er op dat Heineken in de tweede helft van dit jaar een autonome groei van de brutowinst van bijna 10 procent moet realiseren om aan de gemiddelde verwachting te voldoen.

Koopadvies
Ook KBC wijst er op dat Heineken niet aan zijn verwachtingen tornt, ondanks de minder dan verwachte eerste jaarhelft. De zakenbank handhaafde zijn advies accumulate met een koersdoel van 105 euro. Kenners van Bryan Garnier verlaagden hun advies op Heineken van buy naar neutral. Jefferies bleef bij zijn koopadvies op Heineken. ING heeft een hold-advies met een koersdoel van 75,47 euro.

Bron: ANP

heineken.jpg