Fabrikanten

Heineken ziet winst toenemen

AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft in 2014 zijn nettowinst exclusief bijzondere posten met 11 procent zien toenemen tot bijna 1,76 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. Heineken verkocht meer bier in opkomende markten en profiteerde van de populariteit van nieuwe producten zoals Amstel Radler.

Willem-Paul de Mooij |

Daarmee viel de winst hoger uit dan verwacht. Analisten rekenden in doorsnee op 1,74 miljard euro. De omzet ging een fractie omhoog tot 21,2 miljard euro. Exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen was sprake van een omzetgroei met 3,3 procent. Het wereldwijd verkochte biervolume bedroeg vorig jaar ruim 181 miljoen hectoliter, tegen meer dan 178 miljoen hectoliter een jaar eerder.

Dat maakte de brouwer woensdag bekend. Het verkoopvolume van die premiumproducten steeg met 5,1 procent, met groei in alle regio's.

De brouwer verwacht dat de uitdagende marktomstandigheden in 2015 aanhouden. De verkoop zal minder sterk toenemen dan vorig jaar. Het bedrijf denkt wel dat de omzet en winst dit jaar verder verbeteren.

Het concern hield vast aan zijn doelstelling om de operationele winstmarge op de middellange termijn jaarlijks met circa veertig basispunten te verbeteren. Vorig jaar ging die marge met negentig basispunten vooruit. Voor 2015 vreest Heineken echter dat de doelstelling dit jaar niet gehaald wordt, vooral vanwege de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsonderdeel Empaque.

Heineken liet verder weten een groter deel van de winst te zullen uitkeren aan de aandeelhouders in de vorm van dividend. De uitkeringsratio wordt vergroot van 30 à 35 procent tot 30 à 40 procent van de jaarlijkse nettowinst. Over 2014 wordt een dividend voorgesteld van 1,10 euro per aandeel, tegen 0,89 euro in 2013.

Bron: ANP

heineken_3_resized-a900x525.jpg