Hema werkt aan merkwaarde bij Franprix | Levensmiddelenkrant

Producten van de Nederlandse keten voor het eerst bij andere formule

Hema werkt aan merkwaarde bij Franprix

AMSTERDAM/PARIJS - Hema is begonnen met de verkoop van Hema-producten in vijftien Franprix- winkels in Parijs. Ceo Tjeerd Jegen spreekt daarbij over een pilot die zo positief is ontvangen dat nog vijftig Franprix-winkels zouden willen aansluiten. Wanneer de test na een paar maanden geslaagd is, rollen de formules de samenwerking daadwerkelijk verder uit.

Franprix, dochterformule van de Franse Casino Groep, een van de vijf grootste supermarktketens van Frankrijk, heeft ruim 800 winkels in dat land. Hema wil uiteindelijk in 200 winkels producten leveren, zegt ceo Tjeerd Jegen in een interview met Trouw. Vijftien winkels in Parijs is de eerste stap buiten de eigen winkeldeur voor het Nederlandse warenhuis, dat volgens Jegen een ijzersterk internationaal merk is geworden. “We zijn ontzettend verheugd met de samenwerking met Franprix. Hierdoor kunnen we in korte tijd onze activiteiten in Frankrijk snel uitbreiden”, zegt Jegen in een officieel statement.

Partners
“We functioneren eigenlijk als groothandel, waarbij een retailer samen met ons het assortiment dat hij wil voeren bepaalt in zijn winkel. Deze stap past in onze strategie om te groeien via partners zoals Franprix, maar ook Walmart in de VS en Canada. Verder draagt het bij aan onze ambitie om van Hema een internationaal merk te maken.” Hema hoeft zo niet te investeren in nieuwe eigen filialen, maar kan het merk wel laten groeien.

Hema levert vooralsnog alleen non-foodproducten aan Franprix. “Hema is zeer populair onder de Fransen vanwege het vrolijke design van de producten, de kwaliteit en de scherpe prijs”, zegt een  woordvoerder. “Ook kennen de Franprix-winkels ruime openingstijden, waardoor de Hema-producten nog toegankelijker worden voor de Franse consument.” Die kan in Franprix terecht voor zo’n 250 Hema-artikelen, zoals keukengerei textiel, kaarsen, kandelaars, schrijfwaren, babyartikelen, ondergoed en T-shirts voor dames en heren. Daarvan wordt per winkel een selectie aangeboden. De rest is online beschikbaar voor consumenten.

Schuldenlast
Ook voor de Casino Groep is een partnerschap op deze schaal, buiten het eigen concern, een stap in het grote onbekende, maar mogelijk met meer spanning. Casino probeert al maanden een flinke schuldenlast te verlichten door activiteiten af te stoten en aandelen te verkopen. Zo zou Carrefour geïnteresseerd zijn winkels van Casino over te nemen.

Bron: Levensmiddelenkrant