Formules

IRI: ‘Fullservice wint van prijsvechters’

ZALTBOMMEL – IRI heeft de definitieve behaalde omzetten en marktaandelen 2020 van de Nederlandse supermarken berekend en ziet voornamelijk een groei van full service supermarkten, ten koste van discounters.

Jan de Wit |

De supermarktomzetten stegen sterk in 2020 door de corona maatregelen. De full service supermarkten met een breed assortiment zagen hun marktaandeel groeien, terwijl prijsvechters en hard discount aandeel inleverden. De omzet van de Nederlandse supermarkten steeg in 2020 met 11,2 procent tot net boven de 45 miljard euro, een stijging van ruim 4,5 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Een klein gedeelte van de groei wordt verklaard door de 53e week die 2020 kende, met een correctie resteert een groei van 9,0 procent.

IRI noemt de winst van full service supermarkten met een breed assortiment versus de daling van de prijsvechters zoals Aldi en Lidl, het meest opvallend. Aldi en Lidl verliezen samen 0,5 procent marktaandeel ten opzichte van vorig jaar. Normaliter bezoeken consumenten meerdere supermarkten per week voor hun dagelijkse boodschappen, in 2020 nam het “one stop shopping” toe, waardoor volgens IRI de prijsvechters minder bezocht werden.

Bron: Levensmiddelenkrant

kassabonnen.jpg