Formules

'Jumbo moet in België laagsteprijsgarantie hanteren'

NIEUWVEEN - Colruyt kan het zich permitteren om haar prijzen te verlagen na de komst van Jumbo in België. Zij kan echter beter investeren in de uitstraling van haar winkels. Dit zegt Erik Hemmes van Retail Advies. Levensmiddelenkrant vraagt hem en Edward Buitelaar, eigenaar van Retail Adviesbureau Nederland, om hun licht te laten schijnen op een prijsoverzicht van twintig vergelijkbare producten bij Jumbo en Colruyt.

Bart Manders |

Het prijsoverzicht werd samengesteld in samenwerking met Thijs van der Tuin van Inprijsverhoogd.nl en het Belgische Gondola Magazine. Hemmes en Buitelaar gaan niet alleen in op het huidige prijsverschil tussen beide formules. Zij geven ook hun bespiegeling op het te verwachten prijsbeleid van Colruyt en Jumbo, als de Veghelse keten eind 2019 haar eerste Belgische supermarkten opent.

Lager prijsniveau
Buitelaar reageert als eerste op het twintig levensmiddelen bestaande boodschappenmandje. “Van de 20 producten uit dit mandje, zijn er 13 goedkoper bij Jumbo en 7 duurder”, analyseert de retaildeskundige desgevraagd. “Dat het merendeel van de producten goedkoper is bij de Veghelse formule ligt in de lijn van mijn verwachtingen. De prijzen voor levensmiddelen liggen overall gezien in Nederland namelijk op een beduidend lager niveau dan in België. Kanttekening is wel dat een deel van de prijsafwijkingen wordt veroorzaakt door verschillen in btw en accijnzen tussen beide landen. Het lagere totale prijskaartje van Jumbo bevestigt de resultaten van recent onderzoek van Nielsen, waaruit blijkt dat de levensmiddelenprijzen in België ruim 10% hoger liggen dan in Nederland.”

Even duur
Volgens Hemmes kan op basis van het totale prijskaartje van het boodschappenmandje juist in grote lijnen worden geconcludeerd ‘dat Colruyt even duur of goedkoop is als Jumbo’. “Als je de prijzen van alle producten bij elkaar optelt, dan kost het mandje bij Jumbo € 56,88 en bij Colruyt € 57,06. In totaliteit is Colruyt dus 18 eurocent, ofwel 0,3% duurder. Opvallend is dat alle merkartikelen bij Jumbo goedkoper zijn bij Colruyt. Uitzondering hierop zijn de verzorgings- en reinigingsproducten Dove Bath (6,65 euro bij Jumbo en 5,55 euro bij Colruyt, red.) en Cillit Bang Power Cleaner (2,99 bij Jumbo en 2,69 bij Colruyt, red). Om nog een beter beeld te krijgen van het huidige prijsverschil tussen beide formules, zou nog wat meer gekeken kunnen worden naar het prijskaartje van versproducten. Nu zijn alleen brood, champignons en eieren meegenomen. Vers is goed voor 50% van de omzet in Nederland.”

Magazijnachtige uitstraling
Qua inrichting en uitstraling van haar supermarkten onderscheidt Jumbo zich op dit moment duidelijk van Colruyt, zo beklemtoont Hemmes. “Terwijl discounters als Lidl en Aldi in België winkelvernieuwingen hebben doorgevoerd, lijkt Colruyt vast te houden aan de magazijnachtige uitstraling van haar vestigingen. Zij lijkt te weinig met de upgrading in retail mee te gaan. De huidige inrichting van de Colruyt-formule zou in Nederland niet aanslaan. Naar mijn weten maakt Colruyt op dit moment een behoorlijk rendement. Zij zou het zich daarom kunnen veroorloven om haar prijzen te verlagen na de komst van Jumbo. Ik denk echter dat zij beter kan investeren in de verzorging en uitstraling van haar winkels en in haar personeel. Wat dat betreft zou Colruyt naar alle aspecten van haar formule moeten kijken. Het bieden van toegevoegde waarde levert naar mijn overtuiging meer klanten op dan een extra focus op de prijs.”
Buitelaar onderschrijft dit. “Net als veel andere Belgische supermarkten hebben de Colruyt-vestigingen inderdaad een gedateerde uitstraling. Daarom lijkt Jumbo het op uitstraling en winkelbeleving te winnen van Colruyt. Anderzijds zal de Veghelse formule pas succesvol zijn in België als zij er een ‘significant aantal’ winkels kan openen. Pas dan is Jumbo een partij van betekenis en kan zij het Belgische supermarktlandschap veranderen.”

Kwantumkortingen
De aantallen waarin consumenten specifieke producten kopen bij Jumbo en Colruyt kunnen volgens Hemmes mede de prijs van het totale boodschappenmandje bepalen. “Colruyt hanteert, in tegenstelling tot Jumbo, kwantumkortingen die artikelen voordeliger kunnen maken. Bij specifieke wijnsoorten rekent de Belgische formule 20% korting vanaf zes flessen. Bij diepvriesgroenten onder het eigen merk én van het Boni-label kunnen klanten vanaf drie verpakkingen rekenen op 15% korting. Wat Colruyt doet met kwantumkortingen lijkt een beetje op de aanpak van Nettorama. Laatstgenoemde formule voert deze kortingen echter grootschaliger door rond 1500 van de in totaal 6.000 producten.”

Grote kracht
Naar de overtuiging van Buitelaar doet Jumbo er bij haar entree op de Belgische markt verstandig aan om vast te houden aan de formule-uitgangspunten, waarmee zij in Nederland succes heeft: de beste service, het grootste assortiment en de laagsteprijsgarantie. “Dit is de kracht van Jumbo en deze zal zij ook in België gaan inzetten. Toen Albert Heijn jaren geleden haar eerste winkels opende bij onze zuiderburen, hanteerde zij dezelfde prijzen als in Nederland, inclusief de bonusaanbiedingen. Deze prijzen werden wel aangepast voor de accijnzen en btw. Colruyt is in België geen prijsleider, maar een prijsvolger. De supermarktketen verandert haar prijzen op basis van de prijsaanpassingen bij concurrerende formules. Colruyt past deze lokaal aan op basis van de specifieke concurrentie in het marktgebied van een Colruyt-vestiging. Het is duidelijk dat Colruyt bij de komst van Jumbo in België haar prijzen zal moeten aanpassen, ofwel verlagen. De Belgische keten zal dit dan ook zeker gaan doen in de marktgebieden waar de Veghelse formule actief wordt. Dit zal de marges van Colruyt onder druk zetten. Niet alleen Colruyt als marktleider, maar ook de twee andere spelers uit de Belgische supermarkttop 3, Delhaize en Carrefour, zullen denk ik last gaan krijgen van Jumbo.”

Every day low pricing
Hemmes verduidelijkt welke prijsstrategie Jumbo volgens hem het beste kan toepassen op de Belgische markt. “Naar mijn weten hanteert Jumbo landelijk op dit moment vijf prijspakketverschillen in Nederland. Jumbo is een every day low princing-formule, die uit noodzaak toch wekelijkse, vierwekelijkse, driemaandelijkse en halfjaarlijkse prijsacties voert om de supermarkten spannend te houden voor klanten. De vraag is of Jumbo puur met edlp in België kan starten. In Nederland is het actiepercentage rond de 20%. Het zou mij echter niet verbazen als dit percentage bij onze zuiderburen eerder hoger dan lager ligt. Jumbo is in Nederland voordeliger dan AH en laatstgenoemde formule is in België al concurrerend met Colruyt. Jumbo zou zijn Belgische prijspakketkeuze daarom kunnen afstemmen op een combinatie van AH en Colruyt. Bij de start zou ik als Jumbo echter gaan voor één prijs in heel België. In een later stadium kan zij lokaal en regionaal gaan variëren zoals dat bij ons gebeurt.”

Colruyt
Calvé pindakaas 350 gram 2,69
Coca-Cola regular 1 liter 1,69
Pak halfvolle melk huismerk, 1 liter 1,11
Zak hondenbrokken huismerk 5 kilo 3,11
Fles rode huiswijn 2,29
Keukenrol huismerk, 4 rollen 2,28
Duyvis borrelnootjes cocktail 200 gram 1,59
Mars-mini’s 19 stuks in een zak 4,32
Huismerk eieren doosje van zes 1,79
Pizza Tradizionale Speciale Dr. Oetker 3,55
Lipton Ice Tea Green 500 ml 1,29
Nescafé Dolce Gusto caps grande 16 stuks 4,69
Bonduelle doperwten extra fijn 320 gram 1,39
Corona 4,5% 6x35,5cl. 9,89
Huismerk gepelde tomaten 0,35
Rond wit boerenbrood 1,45
Côte d’Or mignonettemelkchocolade 240 gram 3,99
Dove bath indulging cream, 750ml 5,55
Huismerk champignons middelgroot 500 gram 1,35
Cillit Bang Power Cleaner Kalk & Glans 750 ml 2,69

Totaalbedrag: € 57,06

Jumbo
Calvé pindakaas 350 gram 2,15
Coca-Cola regular 1 liter 1,57
Pak halfvolle melk huismerk 1 liter 0,79
Zak hondenbrokken huismerk 5 kilo 4,19
Fles rode huiswijn 3,99
Keukenrol huismerk, 4 rollen 1,79
Duyvis borrelnootjes cocktail 200 gram 1,85
Mars-mini’s 19 stuks in een zak 2,62
Huismerk eieren, doosje van zes 1,75
Pizza Tradizionale Speciale Dr. Oetker 2,99
Lipton Ice Tea Green 500 ml 0,95
Nescafé Dolce Gusto caps grande, 16 stuks 3,99
Bonduelle doperwten extra fijn 320 gram 1,29
Corona 4,5% 6 x 35,5 cl 9,85
Huismerk gepelde tomaten 0,69
Boeren wit brood 1,25
Côte d’Or mignonettemelkchocolade 240 gram 3,95
Dove bath indulging cream 750 ml 6,65
Huismerk champignons middelgroot 500 gram 1,58
Cillit Bang Power Cleaner Kalk & Glans 750 ml 2,99

Totaalbedrag: € 56,88

 

colruyt-klanten-consumenten-kw-sauzen-conserven.jpg