Kruidvat nummer één in Retail Ranking | Levensmiddelenkrant

Kruidvat nummer één in Retail Ranking

AMERSFOORT - Het is al jaren onrustig in de Nederlandse winkelstraten. Uit het onderzoek van Q&A blijkt dat daar voorlopig nog geen einde aan komt. Retailers zitten steeds meer ‘stuck in the middle’. Dit betekent dat ze een onzekere toekomst tegemoet gaan. Volgens consumenten zijn sommige winkels niet onderscheidend genoeg en wordt er onvoldoende ingespeeld op veranderingen. Dit blijkt uit de Retail Ranking 2019, een onderzoek van Q&A.

Drie factoren bepalen de toekomstbestendigheid van een retailer. Dit zijn een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel traffic te genereren. Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller, Coolblue, Kamera Express, Welkoop en MediaMarkt zijn de retailers die het beste presteren op deze aspecten en vormen dan ook de top van de Retail Ranking. Kruidvat staat op nummer één, omdat hij veel traffic weet te genereren, loyale klanten heeft en onmisbaar is.

Traffic
Toekomstbestendige retailers hebben het vermogen om veel traffic te genereren. Dat wordt bereikt door onder andere loyale klanten. Deze klanten verwachten dat ze de volgende keer weer een aankoop doen bij deze retailer. Van de onderzochte retailers heeft 24 procent loyale klanten. Retailers met veel loyale klanten zijn Rituals, Welkoop, Hans Anders en Albert Heijn.

Online
Toekomstbestendige retailers hebben een goed online profiel. Een consument kan daar 24 uur per dag terecht voor inspiratie, oriëntatie en transactie. Op het gebied van afhalen en bezorgen wordt flexibiliteit steeds belangrijker. In de resultaten is te zien dat retailers dit hebben begrepen. Zij bieden meer opties aan op het gebied van afhalen en bezorgen. 84 procent van de retailers biedt de populairste methode aan: thuisbezorgen. Dit gevolgd door afhalen in de winkel (69 procent) en externe afhaalpunten (33 procent).

Factoren
Jaarlijks doet Q&A onderzoek naar de toekomstbestendigheid van retailers. Drie factoren zijn daarin bepalend: een onderscheidende winkel, het vermogen om traffic te genereren en een goed online profiel. Ruim 5.100 Nederlandse consumenten beoordeelden 204 retailers op deze aspecten.

Bron: Levensmiddelenkrant