Formules

Fabrikanten

Lidl blijft Kordaat verkopen

ROTTERDAM - Lidl mag bier van het merk Kordaat blijven verkopen. Brouwerij Grolsch eiste in een kort geding dat de discounter het biertje uit de schappen zou halen, omdat het te veel op zijn eigen merk Kornuit zou lijken. De rechtbank Rotterdam ging niet mee in die klacht en wees de eisen van Grolsch af.

Lisa van der Linden |

Het was volgens de rechtbank de vraag of de twee productnamen voor verwarring zorgen bij de klant, omdat beide biernamen beginnen met de letters ‘kor’ en met een ‘t’ eindigen. De rechter vond van niet, omdat de klemtoon op een andere lettergreep ligt. Daarnaast zijn er in de vormgeving voldoende verschillen tussen Kornuit en Kordaat, aldus de rechter. Grolsch laat weten ‘geschokt en enorm verrast te zijn’ door de uitspraak. De bierbrouwer beraadt zich op een hoger beroep en neemt binnenkort een definitief besluit over verdere juridische stappen. Volgens Grolsch lijken niet alleen de namen en de vormgeving van beide biertjes te veel op elkaar. Lidl zou ook meeliften op het imago dat de brouwer rond Kornuit had opgebouwd in reclamecampagnes. Zo lijkt de bebaarde jongeman op het etiket van Kordaat volgens Grolsch veel op de mannen uit tv-spotjes voor Kornuit.

Lidl ziet een eventuele beroepszaak met vertrouwen tegemoet. Dat laat een woordvoerder van de supermarktketen weten in een reactie. “De merkontwikkeling van Kordaat is een zorgvuldige procedure geweest waar Lidl van haar eigen kracht is uitgegaan”, zegt de woordvoerder. De discounter is van mening dat van verwarring met andere merken sowieso niet snel sprake zal zijn, omdat het pils uitsluitend in filialen van Lidl verkrijgbaar is.

Bron: Levensmiddelenkrant/ANP

lidlanp.jpg