Formules

Lidl zet stappen om klimaatdoelen te behalen

HUIZEN – Lidl heeft eind vorig jaar haar klimaatdoelen geformuleerd en gecommuniceerd. Deze zijn in lijn met het Parijsakkoord. De formule kan naar eigen zeggen deze doelen alleen behalen door een nauwe samenwerking met leveranciers.

Lisa van der Linden |

De doelstellingen van Lidl, in lijn met het Parijsakkoord zijn: in 2022 is de bedrijfsvoering van Lidl Nederland zelf klimaatneutraal, in 2026 moeten de grootste leveranciers van Lidl zich ook gecommitteerd hebben aan de SBTi’s en in 2030 heeft Lidl haar directe uitstoot met 80% verminderd.

De doelen zijn gebaseerd op de methodologie van het Science Based Target initiative (SBTi), een initiatief van UN Global Compact, het World Resource Institute en het WNF, waar wetenschappelijke kaders zijn gesteld om de CO2-uitstoot van organisaties te verlagen en deze uitstoot ook concreet meetbaar te maken.  

Stappen
Om dit voor elkaar te krijgen verduurzaamt Lidl de ketensamenwerking op diverse manieren. Zo is twee jaar geleden de stap gemaakt naar de Planet Proof certificering voor groente en fruit van Nederlandse bodem en zuivel. En het versassortiment wordt altijd direct ingekocht bij boeren, telers of telersverenigingen. Langdurige samenwerkingen hebben de voorkeur, zodat er een gezond verdienmodel ontstaat voor de leverancier die kan investeren en innoveren. Op de winkelvloer worden ook stappen genomen die voor de consument zichtbaar zijn. Denk daarbij aan een special logo ‘van eigen bodem’ en de Kipster-eieren.

Bron: Levensmiddelenkrant

lidl.jpeg