Nestlé innoveert met rauwe vleesvervangers | Levensmiddelenkrant

‘Beleving, smaak en bereiding spelen grote rol bij keuze voor vegetarische maaltijd’

Nestlé innoveert met rauwe vleesvervangers

AMSTELVEEN - Nestlé innoveert erop los met rauwe vleesvervangers. Begin dit jaar werd de Garden Gourmet Incredible burger op de markt gebracht en onlangs is in dezelfde lijn een rauwe, vegan gehaktvariant geïntroduceerd. Hiermee focust de producent zich op de groeiende groep flexitariërs die op zoek is naar een vervanger van vlees om de maaltijd compleet te maken.

Binnen de categorie vleesvervangers zijn de laatste jaren veel ontwikkelingen geweest. Diverse fabrikanten storten zich op deze groeiende productgroep die wordt gedreven door de consument die bewust kiest om een of enkele dagen in de week minder vlees te eten. Nestlé speelt daar met haar merk Garden Gourmet op in door het assortiment te vergroten en daar moderne technologie op los te laten. “Al jaren heeft Garden Gourmet producten die op basis van groenten zijn gemaakt, maar we zien in de markt de vraag stijgen naar zogenoemde ‘meat analogues’. Flexitariërs en vleeseters zoeken naar een alternatief voor vlees, maar wel met vergelijkbare beleving, smaak en bereiding”, vertelt Marjolijn Niggebrugge, sales directeur bij Nestlé, in een interview met Levensmiddelenkrant. “De Garden Gourmet Incredible-lijn bestaat uit rauwe vleesvervangers die de vleeseter en flexitariërs moeten verleiden tot een vegamaaltijd.”

Meerwaarde
Binnen het vegaschap zijn veel soorten vleesvervangers verkrijgbaar, van kaasburgers tot kruimgehakt en van spinaziecarrés tot falafelballetjes. “Garden Gourmet Incredible gehakt is een grote toevoeging voor het huidige supermarktschap, omdat we meer mensen willen bereiken die minder vaak vlees eten. Daarnaast is dit product van absolute meerwaarde, want met dit gehakt kan de consument zelf bepalen welke smaak ze eraan geven en hoe ze het bereiden. Een ouderwetse gehaktbal of voor in de pastasaus. Het is allemaal mogelijk”, legt Niggebrugge uit.
Nestlé is met de Incredible-lijn de kant van de rauwe vleesvervangers opgegaan, omdat ze daarmee naar eigen zeggen de consument aanspreekt die op een laagdrempelige manier wil instappen en vaker vegetarisch wil eten. “Je ziet met het huidige assortiment vleesvervangers dat ze niet worden beleefd als echt vlees, ze smaken anders en de bereiding is afwijkend van hoe je vlees bakt. Daarmee worden vleeseters niet naar deze categorie getrokken. We moeten ze verleiden met producten die lijken op vlees, smaken als vlees en bereid worden als vlees. Dat gaat lukken door met rauwe vleesvervangers op de markt te komen. Garden Gourmet gehakt heeft een vergelijkbare structuur, sist in de pan en is op dezelfde manier te bereiden als bijvoorbeeld rundergehakt”, stelt de sales directeur. “Nieuwe technologie heeft dit mogelijk gemaakt en de snelheid waarin we kunnen ontwikkelen biedt mogelijkheden om de beleving van vlees telkens te verbeteren. Dat heeft tot nu toe geresulteerd in een vernieuwd receptuur van de burger, die in week 45 in het schap komt te liggen.”

Positionering
Voorafgaand aan de introductie van de Garden Gourmet Incredible burger heeft Nestlé een consumentenonderzoek gedaan naar waar flexitariërs naar op zoek zijn. “Daaruit is ook gekomen dat de consument de associatie met vlees wil hebben en dat is wat we bereiken met deze nieuwe producten. Het schap vleesvervangers is ontzettend innovatief en interessant voor retailers. De penetratie ligt op 40 procent, maar ik verwacht de komende jaren een groei. Twee jaar terug was dit namelijk nog maar 31 procent. Het is een kunst om de consument te verleiden een vleesvervanger te kopen in plaats van echt vlees”, stelt Niggebrugge.
De missie van Nestlé is om consumenten te stimuleren voor een meer plantaardig voedingspatroon te kiezen. “De ruimte die de retailer of ondernemer aan de vleesvervangers geeft is cruciaal en een positionering dicht bij vlees is belangrijk om de stap voor consumenten te verkleinen. Het aanbod is nu gericht op vegetariërs die weten waar ze in de supermarkt moeten zijn en kennis hebben van hoe ze een maaltijd compleet kunnen maken. De groep flexitariërs en instappers in deze categorie worden meer aangesproken als ze op de winkelvloer niet hoeven te zoeken naar een vleesvervanger.”

Acceptatie
De categorie vleesvervangers zorgt in 2019 naar verwachting voor een omzet van gemiddeld 145 miljoen euro (Nielsen, 2019). Dat is een groei van 18 procent ten opzichte van een jaar eerder. “Dit geeft aan dat de acceptatie door consumenten de afgelopen jaren is toegenomen. De grootste groep die vleesvervangers koopt zijn flexitariërs (65 procent) en vleeseters (30 procent). Dit zijn de consumenten die een dagje minder vlees eten en een vleesvervanger proberen als alternatief bij de maaltijd. Zij willen geen compromissen sluiten als het aankomt op smaak, beleving en bereiding. Om de consument te verleiden, raden we aan om de producten dicht bij vlees te positioneren en op de winkelvloer te laten zien en proeven hoe het gehakt kan worden bereid.” Nestlé ziet meer kansen in de markt van vleesvervangers en de mogelijkheden met haar Garden Gourmet Incredible-productlijn. “Iedereen wil een dagje minder vlees eten en de beleving van een alternatief bepaalt of er een herhaalaankoop komt. Er zitten meer nieuwe ideeën en plannen in de pijpleiding. We gaan de Incredible-lijn zeker verder uitbreiden”, vertelt Niggebrugge. Garden Gourmet Incredible gehakt is sinds eind september bij Albert Heijn, Plus, Deen en Picnic verkrijgbaar; andere formules volgen snel.

Duurzaamheid
Garden Gourmet ligt in de Nederlandse supermarkten naast vleesvervangers ook met vegetarische vleeswaren en hummus in de schappen. “Met name de vleeswaren worden goed verkocht en de smeerworst is een hardloper. Dat wordt onder meer veel gekocht door crèches.” Daarnaast staat duurzaamheid hoog in het vaandel bij Nestlé als bedrijf. “Met al onze merken zijn we bezig om de kwaliteit van leven te verbeteren. We bekijken alle mogelijkheden voor duurzame verpakkingen met zoveel mogelijk recyclebare materialen, hebben biologische babyvoeding en willen de hele chocoladeketen transparant en eerlijk maken. Daarnaast supporteren we de plannen om Nutri-score in te voeren. De producten van de Garden Gourmet Incredible-lijn zijn in ieder geval een Nutri-score A, wat betekent dat er gelet is op de hoeveelheid energie, verzadigd vet, suiker en zout en tevens de hoeveelheid groenten, vezels en eiwit”, zegt de salesdirecteur. “In Nederland is de behoefte groot om alles beter te doen en dat zie je in alle producten van Nestlé terug.”

Oprichting
Garden Gourmet was voorheen bekend in Nederland onder de naam Tivall. Dat merk werd in 1985 opgericht door leden van de Israëlische kibboets Lohamei HaGeta’ot. Zij kwamen met vernieuwende vegetarische producten. Als onderdeel van een nieuwe, internationale merkstrategie werd de naam Tivall in 2017 veranderd in Garden Gourmet. Het merk streeft ernaar het consumptiepatroon van Nederlanders te veranderen naar een meer plantaardig dieet en consumenten te inspireren om meer uit de natuur te eten.

Effect
Garden Gourmet heeft haar Incredible Burger vergeleken met een rundvleesburger die in Duitsland wordt geproduceerd. Daaruit blijkt dat de rauwe, vegetarische burger 95 procent minder land en 97 procent minder water gebruikt en de broeikasgasemissie is 87% minder dan van een rundvleesburger. Met 12 Incredible Burgers wordt 25 kilo CO2 bespaard, wat gelijk staat aan 100 kilometer rijden. Dat is van Rotterdam naar Antwerpen. Deze resultaten zijn gebaseerd op de life cycle assessment die in 2019 is uitgevoerd door Quantis in opdracht van Nestlé.

Bron: Levensmiddelenkrant