Formules

NVWA legt alcohol stuntprijzen aan banden

DEN HAAG – De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat vanaf 1 juli strenge regels naleven bij de online verkoop van alcohol en hoge kortingen in de retail. De nieuwe Alcoholwet neemt de plaats in van de huidige Drank- en Alcoholwet. Hiermee wil de NVWA alcoholgebruik onder jongeren voorkomen en problematisch alcoholgebruik in Nederland tegengaan.

Ruby van Hooijdonk |

Het wordt vanaf 1 juli verboden om kortingen te geven van meer dan 25 procent op alcoholhoudende drank, zowel in fysieke als online winkels. Met deze nieuwe regel worden stuntaanbiedingen voor alcohol als ‘twee halen, één betalen’ of ’30 procent korting’ niet meer toegestaan.

Online verkoop
Er gelden dan ook extra maatregelen voor de online verkoop van alcohol. Dit wordt gedaan om minderjarigen minder makkelijk toegang te geven tot alcohol. Bij de online verkoop van alcohol moet de leeftijd van de klant worden nagegaan met een controlevraag tijdens het bestelproces door de verkopende dienst. Vervolgens wordt bij de bezorging de leeftijd gecontroleerd aan de hand van een identiteitsbewijs. Verkopers die gebruikmaken van een bezorgdienst, zijn verantwoordelijk voor naleving van de leeftijdsgrens. Daarnaast moet de werkwijze voor de leeftijdscontrole vastgelegd worden zodat inzichtelijk is hoe ondernemers deze bewaken, van verzending tot aflevering.

Handhaving
De NVWA gaat vanaf volgende maand toezicht houden. Bij een overtreding leggen ze een schriftelijke waarschuwing op, afhankelijk van de ernst van de overtreding. Deze boete varieert van 1.360 en 5.440 euro. Bij overtreding van het verbod op stuntprijzen kan de NVWA ook een dwangsom opleggen om de actie te stoppen.

Bron: Levensmiddelenkrant

dsc03080.jpg