Formules

Omzet Jumbo stijgt flink

VEGHEL – De omzet van Jumbo is in 2018 met 9,6% gestegen. De totale omzet uit consumentenactiviteiten kwam het afgelopen boekjaar uit op 7,8 miljard euro. 7,4 miljard komt van de Veghelse formule, 262 miljoen euro van het bij Jumbo horende deel van Emté vanaf 2 juli 2018 en 150 miljoen euro van La Place.

Bart Manders |

Door de ombouw van 23 Emté-supermarkten, de opening van nog eens 12 nieuwe Jumbo vestigingen en 2 sluitingen groeide het winkelbestand van Jumbo met 33 naar een totaal van 618. Als onderdeel daarvan gingen in 2018 3 nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en ook 3 Jumbo City’s open. Het Nederlandse marktaandeel van Jumbo groeide tot ruim 20%. De autonome omzetgroei van de bestaande winkels lag in 2018 met 3,8% op ongeveer het dubbele van de marktgroei van 2%, zo illustreren GfK-cijfers. De omzet van La Place groeide met 21% verder naar ruim 150 miljoen euro.

Beleving
Jumbo ervaart dat klanten steeds meer belangstelling hebben voor winkelgemak en een onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten. Daarom wil Jumbo de beleving rond deze thema’s nadrukkelijker gaan toepassen in haar omnichannelstrategie. Om het winkelbestand te laten aansluiten bij deze beleving, worden de bestaande Jumbovestigingen stapsgewijs verder gemoderniseerd. Zo zijn afgelopen jaar op verschillende locaties verkooppunten voor versbereide maaltijden en nieuwe meubels met bijzonder brood van La Place verschenen.

Kruisbestuiving
“Jumbo heeft altijd de focus op de klant gehad en is zo met de wensen en behoeften van de klant meegegroeid,” zegt ceo Frits van Eerd. “Als eerste supermarktketen zijn wij enkele jaren terug in de Jumbo Foodmarkt de heerlijkste verse gerechten gaan bereiden. Met La Place hebben we nog meer culinaire expertise in huis gehaald. De kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place is een succes en daarom gaan we dit ook steeds meer benutten in onze reguliere winkels en in Jumbo City. We zetten zo een beweging in van foodretail naar foodbeleving. Alles draait daarbij om gemak, inspiratie en innovatie.”
Daarom openen Jumbo en La Place in 2019 gezamenlijk het Jumbo Food College, een kennis- en opleidingscentrum van en voor collega’s van Jumbo en La Place, gericht op innovatie en inspiratie op het gebied van lekker en gezond eten.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

jumbo-agf01.jpg