Formules

Fabrikanten

Omzet plantaardige zuivel groeit explosief

ZALTBOMMEL – De plantaardige variatie op zuivel heeft deze maand een mijlpaal bereikt. De jaaromzet binnen supermarkten is in deze productgroep door de 100 miljoen euro gegaan.

Lisa van der Linden |

Dat blijkt uit cijfers van IRI. Op basis van de voortschrijdende jaarcijfers (week 17 2018 tot en met week 16 2019) bedragen de verkopen binnen supermarkten € 101 miljoen. Een groei van 11,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hiermee is plantaardige variatie op zuivel zeker de niche voorbij, aldus IRI.

Plantaardige alternatieven van zuivel zijn al jaren in opkomst door de toenemende vraag. Plantaardige producten trekken lang niet meer alleen de kleine groep mensen aan die vanwege een allergie of om ethische redenen dierlijke producten mijden. De groei komt volgens IRI vooral vanuit de mainstream consument die zoekt naar een goede balans tussen gezondheid en duurzaamheid. Het belangrijkste ingrediënt van plantaardige variatie op zuivel was altijd soja, maar de variëteit aan plantaardige ingrediënten is de laatste jaren sterk toegenomen. Ook rijst, amandel, haver, cashew, gerst en noten zien we steeds vaker terug. Naast plantaardige zuivel groeien ook andere plantaardige segmenten sterk, zoals bijvoorbeeld vleesvervangers, noten, boter en ijs.

Bron: Levensmiddelenkrant

spar-lactose-vrij-alpro-sojamelk.jpg