Focusplaza: ‘Retailbranche is onpersoonlijker dan ooit’ | Levensmiddelenkrant

Organisatie speelt met INTERVISIE 2019 in op ‘same game, new rules’

Focusplaza: ‘Retailbranche is onpersoonlijker dan ooit’

ETTEN - De branche is continu in beweging en iedereen is zoekende naar een onderscheidende positie. Alle ontwikkelingen hebben hier invloed op. Om die reden is het volgens Gerrit en Marjo Grievink van Focusplaza belangrijk om kennis samen te brengen tijdens de door hun georganiseerde INTERVISIE.

De consument vraagt steeds meer en wil dat het liefst ook zo snel mogelijk. “Als branche willen we daar allemaal op inspelen, maar dat blijkt in de praktijk lastiger dan gedacht”, vertelt Gerrit Grievink, algemeen directeur bij Focusplaza. Samen met zijn zus Marjo, operationeel directeur, streeft hij met Focusplaza ernaar om de branche samen te brengen en kennis met elkaar te delen. In een interview met Levensmiddelenkrant gaan zij in op de ontwikkelingen in de branche en die we volgens hen met z’n allen moeten aanvliegen, om tot een maximaal resultaat te komen. “Op een laagdrempelige manier willen we verbinding leggen tussen fabrikanten en retailers. Uiteindelijk moeten we samen inspelen op ontwikkelingen, zowel aan de voorkant als aan de achterkant van het proces. Iedereen wil zijn business laten groeien, maar ook zichzelf”, zegt Gerrit.

Focusplaza organiseert op 26 november voor de tweede keer INTERVISIE, waar retailers, ondernemers, fabrikanten en leveranciers samenkomen. “Op een no-nonsense manier komt iedereen makkelijk met elkaar in contact om inzicht te krijgen in de huidige trends en ontwikkelingen”, vertelt projectmanager Marleen Jansen. “Er zijn sprekers en daarnaast gaan we in kleine groepjes in discussie over thema’s die in onze branche spelen. We doen dit, omdat je op zo’n dag als deze kennis kunt delen en daarnaast van elkaar leert. Iedereen heeft te maken met een veranderende wereld en is op zoek naar oplossingen.”

Orderpicker
Voorheen zag Focusplaza dat iedereen in de branche heel traditioneel alleen voor het eigen bedrijf toekomstplannen maakte en kennis enkel werd gedeeld als er iets tegenover stond. “Die win-winsituatie is verleden tijd, want de ontwikkelingen zijn momenteel té complex om dit niet samen aan te pakken. De retailbranche omschrijf ik altijd als een logistieke dienstverlener, waarbij de klant efficiënt wordt ingezet. Zij zijn namelijk de orderpicker in de supermarkt”, legt Gerrit uit. “Dat is een manier om de kostenstructuur te verlagen.”

Aan de andere kant investeren retailers massaal in e-commerce, zowel de ict als de logistiek. “Dat gebeurt aan de achterkant, maar aan de voorkant is het nog altijd de klant die bepaalt wat, waar en wanneer hij koopt. De investeringen moeten logischerwijs worden terugverdiend, maar ook worden ingezet op ontwikkelingen die bij de consument spelen”, stelt Marjo. Gerrit vult aan: “De retail is nog nooit zo onpersoonlijk geweest als nu, terwijl de consument juist verlangt naar meer persoonlijke begeleiding. Dat biedt fabrikanten kansen om op een directe manier producten aan de man te brengen en dat zien we in de praktijk al gebeuren. Veel consumenten kopen rechtstreeks via de website van de fabrikant.”

Regie
De grootste ontwikkeling van de afgelopen jaren is volgens Marjo en Gerrit dat de consument de regie heeft overgenomen. De vraag is hoe je die regie als fabrikant of retailer terugkrijgt. “Ikea is hier een goed voorbeeld van, want die trekt de klant naar zich toe met het restaurant, waar de goedkope ontbijtjes en Zweedse balletjes ontzettend populair zijn. Met die aantrekkingskracht hebben ze de klant binnen en hoeven ze er enkel voor te zorgen dat er nog beddengoed, een pan of een bijzettafel wordt aangeschaft”, legt Gerrit uit. Hij ziet dat de retailbranche ermee worstelt om relevant te blijven. “Op dezelfde manier doorgaan als de afgelopen twintig jaar is niet meer mogelijk. We zien zelfs non-foodbedrijven als Brabantia zich focussen op eetmomenten om hun merk nieuw leven in te blazen.”

Niet alleen de consument heeft veel regie in de branche, dat geldt ook voor platforms zoals Google. Marjo: “We moeten dit niet onderschatten, want dit soort platforms bepalen wanneer je product met bepaalde zoektermen omhoog komt in de resultaten. Deze techbedrijven zijn zelfs zover ontwikkeld, dat kleine initiatieven er niet tegenop kunnen. De technologie en de e-learnings die daaruit worden gehaald, gaan zo ver dat het belangrijk is als bedrijf om te bepalen wat je positie is en hoe je jezelf onderscheidt van anderen.”

Start-ups
Een andere ontwikkeling waar fabrikanten en retailers het volgens Marjo moeilijk mee hebben, is het omarmen van start-ups. “Er komt meer ruimte voor nieuwe bedrijven die niet traditioneel opereren. Aan de andere kant zijn er veel uitvallers, maar deze ondernemers hebben lef en beginnen gewoon opnieuw met een ander product. Ze hebben een hele andere mindset en doen het gewoon, zonder eerst een product maandenlang te testen en aanpassingen te doen. Start-ups maken een product, zetten het op de markt en zien wel hoe het loopt. Het is voor grotere organisaties wel een optie om met een start-up de handen ineen te slaan en via die weg een nieuw product op de markt te brengen. Dan kun je sneller opschalen en dat is meer toekomstbestending”, legt Marjo uit. “Ons advies aan fabrikanten is om start-ups te omarmen, want ze bieden kansen en er valt veel van hen te leren.” Gerrit: “In China zien we dit al, omdat het een nieuwe manier is om producten op de markt te brengen. Je hoeft niet door te blijven ontwikkelen tot alle fouten eruit zijn.”

Nicheproducten
De sprekers van INTERVISIE hebben als doel de bezoekers te laten inzien dat er nog veel kansen liggen in de markt, die hun business kunnen laten groeien. “Er zijn zoveel fabrikanten en producten dat het tegenwoordig het belangrijkste is om relevant te zijn voor de consument. Je moet je positie bepalen en een eigen persoonlijkheidsprofiel ontwikkelen, dat aanslaat bij je doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld door ruimte te maken voor mooie en bijzondere nicheproducten”, legt Marjo uit. “Iedereen is op zoek naar zichzelf, zonder zijn identiteit te verliezen. Je moet relevant zijn, anders word je vergeten.”

Nieuwe producten zijn niet de enige manier om opnieuw op de kaart te komen, aan je merk bouwen is net zo belangrijk. “Dat kan onder andere door de beleving op te zoeken, niet alleen op de winkelvloer, maar ook daarbuiten. Neem bijvoorbeeld Jumbo-ondernemer Tijn Leussink. Tijdens INTERVISIE zal hij vertellen dat de Leussink Retail Groep hofleverancier is van onder meer Zwarte Cross. Dat is een manier om aan je merk te bouwen buiten de winkel om. Daar zijn waar de consument behoefte heeft aan jouw diensten. Dat is inspelen op relevantie”, zegt Gerrit.

In de twintig jaar dat Focusplaza nu bestaat, zien Gerrit en Marjo continu dezelfde ontwikkeling, namelijk de zoektocht naar toegevoegde waarde. “Alleen gaat het nu sneller dan ooit. Een visie bedenken voor de komende vijf jaar kan, maar de weg daar naartoe krijgt steeds meer bochten. Je moet flexibel opereren om overeind te blijven”, stelt Gerrit.

INTERVISIE 2019
Retailers, ondernemers, fabrikanten en leveranciers krijgen tijdens INTERVISIE inzicht in de actuele trends en de meest relevante ontwikkelingen binnen de retailbranche. In één dag krijgen zij handvatten om hun eigen business een boost te geven, waarbij ze worden geïnspireerd door ideeën van anderen. “Branchegenoten moeten elkaar betrekken in de worstelingen die ze hebben, want daarmee kunnen ze het verschil maken. Tijdens INTERVISIE komt iedereen los van de orde van de dag om zichzelf af te vragen wat hun toegevoegde waarde is”, zegt Gerrit Grievink, algemeen directeur bij Focusplaza. Sprekers tijdens INTERVISIE zijn onder andere Tijn van Elderen (Brabantia), Ron Simpson (The Avocado Show), Hans Geels (Dille&Kamille) en Marcel Ruttgers (Ikea). In de middag kiezen de bezoekers een voor hen relevant thema en gebruiken ze de ervaringen van anderen voor hun eigen ontwikkeling.

Meer informatie over onderwerpen, sprekers en het volledige programma vind je op www.retailintervisie.nl

Bron: Levensmiddelenkrant