Fabrikanten

‘Sint-Maarten is belangrijk moment voor de chocoladecategorie’

VEGHEL - Sint Maarten komt steeds dichterbij en dat is een heel belangrijk moment voor de chocoladecategorie. Deze feestdag zorgt namelijk voor veel omzet: 12,8 miljoen euro. En het moment groeit nog steeds jaarlijks met 2,1 procent (Nielsen, 2018). Mars speelt daarop in door samen met haar klanten te werken aan een goede presentatie op de winkelvloer, met daarbij de juiste producten, en door het moment groots te communiceren in de media.

Lisa van der Linden |

Dat vertelt Frederik van Emden, customer activation manager bij Mars. “Seizoenen zijn belangrijke momenten voor de chocoladecategorie, omdat zij zorgen voor een vijfde van de totale groei in deze productgroep. De omzet vanuit deze seizoenen komt voornamelijk bovenop de reguliere chocoladeomzet. Chocolade past volgens Mars in een gebalanceerd dieet en wordt vaak gegeten op speciale momenten. Het is immers een traktatie. Wij zien Sint-Maarten als zo’n moment”, stelt Van Emden.
“Het is belangrijk dat dit moment op de winkelvloer goed onder de aandacht wordt gebracht”, aldus Emily Bom, brand manager bij Mars. “We zien dat chocolade twee derde van de totale Sint-Maarten-omzet vertegenwoordigt en dat het moment nu al drie jaar achter elkaar groei laat zien. Om succesvol te zijn tijdens Sint-Maarten is het belangrijk om de shoppers te herinneren aan dit moment en hen op meerdere plekken te confronteren op de winkelvloer. Naast mediaondersteuning helpt Mars de retailers met de juiste producten, zoals de MINIS van Mars waarbij de MINIMIX de hardloper is. Maar ook door de juiste presentatiematerialen zoals displays en theaters aan te bieden. De shopper herkent dan op de winkelvloer wat hij al in de media gezien heeft en wordt daardoor herinnerd dat 11 november er weer aankomt en het tijd is om een lekkere traktatie in huis te halen.”

Weekomzet
Mars is voor 58 procent van de chocoladeomzet tijdens Sint-Maarten verantwoordelijk en dat komt naar eigen zeggen door 360 graden ondersteuning in de media, de juiste producten én excellente executie op de winkelvloer. Het is volgens Van Emden en Bom van belang om op tijd de consument eraan te herinneren dat Sint-Maarten nadert. “Zeker als de producten al twee tot drie weken voor Sint-Maarten op meerdere plekken op de winkelvloer nadrukkelijk de aandacht krijgen, kan je het moment verlengen en groter maken”, legt Van Emden uit. Ook de juiste presentatie draagt daaraan bij. “Zo zien we dat als er gebruik wordt gemaakt van onze displays en theaters, dit ervoor zorgt dat de MINIS-omzet gemiddeld 60 procent sterker stijgt dan bij winkels die geen Mars-theaters plaatsen.”
Naast de inspanningen in de supermarkten wordt er een uitgebreide Sint-Maarten mediacampagne gelanceerd. Mars zal aanwezig zijn op televisie, onlinevideo inzetten, maar ook op social media wordt onder de aandacht gebracht dat op 11 november Sint-Maarten wordt gevierd.

Uniek
Assistent-bedrijfsleider Ronald Jansen van Jumbo Dusselaar in Lelystad waardeert de inzet van Mars om tijdens Sint-Maarten extra aandacht te besteden aan de Mars MINIMIX. “Dit is een unieke kans om meer omzet te maken, want de producten worden fors meer verkocht”, vertelt Jansen. Met name de MINIMIX zag hij vorig jaar als warme broodjes over de toonbank vliegen. “Van 1 tot en met 11 november verkocht ik 360 zakken, terwijl ik er een maand eerder in die tien dagen maar 15 tot 20 verkocht. En er zijn 137 zakken Mars MINIS verkocht, tegenover 4 zakken in oktober. Dat zijn serieuze aantallen die laten zien dat Sint-Maarten populair is in deze regio en Mars een belangrijke speler is in de zoetwarencategorie die hierop inspeelt.” Jansen heeft twee weken voor Sint-Maarten de door Mars geplaatste display in de winkel staan en ziet dat dit de aandacht van de consument trekt. “Consumenten kopen al ruim voor Sint-Maarten een zak MINIS die op 11 november op is, en twee dagen van tevoren loopt de verkoop snel op.” Bij Jumbo Dusselaar worden alle Sint-Maarten-producten en -snoepwaren apart van het schap gepositioneerd, waardoor consumenten op meerdere plekken in de winkel aan deze feestdag worden herinnerd. “De voorkeur gaat ernaar uit om op de versafdeling al te beginnen met de communicatie, die ook in het schap is terug te vinden en eventueel nog bij de kassa. Dan zorgen we voor maximaal resultaat”, stelt Jansen.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

jumbo_ppp_102019-8806-2.jpg