Sprite verpakking voortaan transparant van kleur | Levensmiddelenkrant

Sprite verpakking voortaan transparant van kleur

ROTTERDAM - De klassieke groene Spritefles ondergaat een metamorfose en is voortaan transparant van kleur. Met deze verandering zorgt Coca-Cola ervoor dat de doorzichtige fles weer kan worden gebruikt voor het maken van nieuwe flessen. De introductie gaat samen met de campagne Fresh Yourself en de nieuwe verpakkingen stromen de komende weken in bij supermarkten en out-of-homekanalen.

Nadat Sprite in 2017 een volledig suikervrij merk werd, staat nu de volgende verandering voor de deur. De verpakkingen krijgen een ander uiterlijk en zijn voortaan transparant van kleur. Dit zorgt volgens de frisdrankproducent niet alleen voor een frissere uitstraling, ook is het product in de nieuwe transparante fles beter zichtbaar.

Transparant product
De veranderingen sluiten volgens brand manager bij Coca-Cola Tim Geelen aan bij waar Sprite voor staat. “We willen graag de personality van het merk laten terugkomen in het nieuwe design. We richten ons met de campagne Fresh Yourself op de heerlijke lemon-lime smaak die je kent van Sprite en zorgen voor een verfrissende kijk op het leven. Dit doen we onder andere door de groene fles te vervangen door een transparante fles. Zo laten we zien dat we een mooi en volledig transparant product hebben.” Volgens Geelen heeft deze overgang een positief effect op het recyclen van de verpakkingen.

Circulair
Alle verpakkingen van Coca-Cola, dus ook de oude Spritefles, zijn volledig recyclebaar maar de nieuwe fles brengt volgens Geelen wel een extra voordeel met zich mee. “De oude met kleurstof bewerkte fles kon wel volledig gerecycled worden, maar niet tot een nieuwe fles. Gekleurd PET wordt niet per kleur ingezameld en daardoor ontstaat er een bonte mix van gekleurd PET waar niet weer een nieuwe groene fles van kan worden gemaakt. Bij transparant PET kan dit wél, en dat wordt dan ook keer op keer gebruikt om nieuwe flessen van te maken, en dat is wat wij willen. Zoveel mogelijk circulair werken.”

This is Forward
Volgens Arjanne Hoogstad, sustainability manager bij Coca-Cola European Partners Nederland, is het een goede ontwikkeling waarmee Coca-Cola laat zien dat ze qua verpakkingen blijven innoveren. “Met ons duurzaamheidsplan ‘This is Forward’ leggen we de lat hoog als het gaat om het verduurzamen van onze verpakkingen. We streven ernaar om tegen 2025 al onze verpakkingen in te zamelen zodat we die als grondstof weer kunnen hergebruiken. In deze lijn is het mooi dat de Spritefles nu ook als Spritefles, of andere fles, kan terugkomen, want hoe meer we kunnen hergebruiken hoe beter.”

Zestig jaar
De groene kleur van de Spritefles kent een lange geschiedenis. De kleur werd in 1959 voor het eerst gebruikt in Duitsland. Nu zestig jaar later komt daar verandering in. In deze periode veranderde er volgens Coca-Cola veel bij het merk, uiteenlopend van nieuwe smaken en verpakkingen tot nieuwe ingrediënten. Zo introduceerde de bottelaar in 2017 de vernieuwde Sprite die naar eigen zeggen nog steeds de vertrouwde natuurlijke citroen- en limoensmaken bevat, maar dan zonder suiker en zonder calorieën.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops