Formules

‘Supers onderscheiden zich met versafdeling’

AMSTERDAM – De kwaliteit van versproducten wordt in Nederlandse supermarkten als consistent hoog gepercipieerd in vergelijking met andere landen. Zo blijkt uit het ‘Fruit Logistca Trend Report 2019’ dat is uitgevoerd door strategieconsultant Oliver Wyman.

Lisa van der Linden |

Uit onderzoek naar de consumentenvraag van versproducten in veertien landen, blijkt dat slechts 19% van de ondervraagden significant verschil merkt in kwaliteit tussen de versafdelingen van supermarkten in Nederland. Dit staat tegenover 54% in Rusland, 40% in Spanje, 31% in Duitsland, 28% in de VS en 25% in België. “Het kwaliteitsniveau van verse producten in Nederlandse supermarkten is blijkbaar heel consistent in vergelijking met andere Europese markten. Dit zou gedreven kunnen zijn doordat de Nederlandse supermarktindustrie heel competitief is. Kwaliteit van vers is hier een voorwaarde om te kwalificeren en dus geen onderscheidende factor meer. Consumenten zijn goed geïnformeerd en stellen hoge eisen. Als niet aan deze eisen wordt voldaan, stappen ze over naar de concurrent”, zegt Coen de Vuijst, Partner bij Oliver Wyman.

Assortiment is de belangrijkste factor in bepalen van klant tevredenheid in vers (27% vs. 25% kwaliteit en 12% product presentatie) blijkt uit het onderzoek. In tegenstelling tot kwaliteit, is assortiment wel een factor waar de consument sterke verschillen tussen supermarkten ziet en hiermee dus een belangrijkere factor in het bepalen van voorkeur voor een winkel of merk. Om zich te onderscheiden in vers, moeten supermarkten daarom investeren in is het vers assortiment. Investeren loont volgens De Vuijst, aangezien een tevreden klant komt 7% vaker terug en geeft 24% meer uit.

Bron: Levensmiddelenkrant

20181018_152138.jpg