Verdubbeling verkoop vleesvervangers tijdens Week zonder Vlees & Zuivel

AMSTERDAM – De Week zonder Vlees & Zuivel, die dit jaar voor de vijfde keer plaatsvond, is impactvoller gebleken dan ooit. Dat constateert de organisator van de week. De brede deelname was terug te zien in de verkoopcijfers van de supermarkten: die zagen een verdubbeling in de verkoop van vleesvervangers ten opzichte van een gemiddelde week.

Bijna 9 miljoen Nederlanders (63 procent) hebben de campagne ‘gezien of ervan gehoord’, en dat kwam meestal door de supermarktfolders- en aanbiedingen. De verkoop van vleesvervangers steeg met 108,5 procent en de vleesverkoop lag tijdens de week 8,4 procent lager dan in een gemiddelde week. De cijfers komen uit een rapport van Blauw Research, dat onderzoek heeft gedaan in opdracht van de Stichting Nationale Week zonder Vlees.

& Zuivel
Dit jaar werd voor het eerst zuivel toegevoegd aan de Nationale Week zonder Vlees. 73 procent van de deelnemers aan de Week zonder Vlees & Zuivel geeft aan van plan te zijn minder zuivel te eten of drinken. Ter vergelijking: 87 procent van de deelnemers aan de week geeft aan minder vlees te willen eten. Er werden ook meer plantaardige zuivelalternatieven verkocht in de Week zonder Vlees & Zuivel: de verkoop hiervan steeg met 28 procent.

Bron: Levensmiddelenkrant