Verkoop van foodproducten stijgt bij Kruidvat | Levensmiddelenkrant

‘Tabak hoort niet thuis in een drogisterij waar je ook gezondheidsproducten koopt’

Verkoop van foodproducten stijgt bij Kruidvat

RENSWOUDE - A.S. Watson Health & Beauty Benelux streeft met haar drogisterijketens Kruidvat en Trekpleister de komende jaren naar verdere groei en investeert fors in online. Vorig jaar maakte het moederbedrijf bekend dat de ketens stoppen met de verkoop van tabak en inmiddels zijn de sigaretten al verdwenen uit meer dan 1000 winkels.

Het gaat goed met het initiatief van A.S. Watson om tabaksproducten uit de schappen te halen. Dat zegt Gerard van Breen, ceo van Kruidvat, in een interview met Levensmiddelenkrant. Hij gaat in op de onlineambities van het bedrijf, de foodcategorie en het verwijderen van tabak uit de winkels. “Het streven was om eind vorig jaar de producten te hebben verwijderd uit 900 winkels, maar uiteindelijk zijn we op dit moment al in ruim 1000 filialen van Kruidvat en Trekpleister gestopt. Dit jaar bouwen we de overige 400 winkels om”, vertelt Van Breen. “Rookwaren horen niet thuis in een drogisterij, waar ook gezondheidsproducten worden verkocht. Dat is heel tegenstrijdig en het is bewezen dat confrontatie met tabaksproducten zorgt voor meer rokers. Natuurlijk hebben we veertig jaar lang wél tabak verkocht, maar de laatste jaren zijn er meer onderzoeken gepubliceerd over de schadelijke gevolgen van roken. Vandaar dat we af wilden van de tabaksverkoop.”

Het afgelopen jaar zijn alle producten gefaseerd uit de duizend winkels verdwenen, waarbij geen pakjes sigaretten verloren zijn gegaan. Kruidvat heeft per winkel de rookwaren uit het schap gehaald en de overgebleven voorraad overgebracht naar filialen die nog worden omgebouwd. “Dit maakt het voor ons operationeel haalbaar. Omzetcijfers ga ik niet noemen, maar klanten van Kruidvat komen voor het gehele assortiment en niet alleen voor tabak. We hoeven ons dus geen zorgen te maken over de toekomst van ons bedrijf nu we dit besluit hebben genomen”, legt Van Breen uit. De ceo verwacht dat supermarkten over tien jaar ook geen sigaretten meer verkopen en wil hen het advies geven om samen met de overheid een gezamenlijke ambitie uit te spreken over het niet verkopen van rookwaren. “Tabaksproducenten zullen niet blij zijn met ons besluit, maar we kiezen voor de gezondheid van de klant. De discussie over e-sigaretten gaan we niet aan. Alleen producten om te stoppen met roken zijn nog onderdeel van ons assortiment”, stelt de ceo.

Vernieuwing
De onlineontwikkelingen in retail gaan de laatste jaren razendsnel. Daarom heeft Kruidvat besloten om fors te investeren op dit gebied. De lancering van de nieuwe app in 2018 was een van de hoogtepunten van de drogisterijketen. “Online is niet de meest winstgevende activiteit, dat geef ik toe. Maar een groot deel van onze doelgroep kiest wel vaak voor online. De fysieke winkels zijn uiteraard de basis, alleen is het onverstandig om te blijven hangen in ideeën die tien jaar terug succesvol waren. Online geeft inzicht in consumentengedrag en daar spelen we op in met gerichte aanbiedingen en nieuwe introducties in de app”, legt de ceo uit. De app is uitgerust met een webshop, video’s over producten en werkt met spraakbesturing. Ondertussen wil de drogisterij de komende jaren verder groeien en veertig tot vijftig winkels openen.

Food
Van Breen gaat ook in op de foodcategorie van Kruidvat, die volgens hem alsmaar doorgroeit. “De filosofie van ons bedrijf is dat het assortiment interessant moet zijn voor de consument en dat doen we door onze boodschap ‘steeds verrassend, altijd voordelig’ breed uit te dragen. Food is een belangrijke categorie en is complementair aan ons assortiment.” Het vaste assortiment bestaat onder meer uit koffie, thee en zoetwaren. Dat zijn producten die volgens de ceo ook aan populariteit winnen. Dit assortiment is volgens hem met name gericht op impulsaankopen. “Een pak koekjes voor bij de koffie of een doosje thee zijn snel gepakt als je langs het schap loopt.”
De prijzen probeert Kruidvat zo laag mogelijk te houden en de formule draagt die boodschap ook uit naar fabrikanten. “We verkopen grote volumes en hebben een efficiënte bedrijfsvoering, zodat we de kosten laag kunnen houden. Dit voordeel geven we terug aan de klant. Fabrikanten zitten ook direct aan tafel met inkopers die kunnen beslissen, dat maakt onze slagkracht groot.”

Bron: Levensmiddelenkrant