Wakker Dier lanceert campagne ‘Skip de AH kip’ | Levensmiddelenkrant

Wakker Dier lanceert campagne ‘Skip de AH kip’

AMSTERDAM - Wakker Dier start vandaag een tv-campagne over het leed van de AH kip. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie leeft dit dier een erbarmelijk bestaan in overvolle stallen, met zestien kippen per vierkante meter.

Wakker Dier vindt dit onacceptabel en roept iedereen op om deze AH kip niet meer te kopen. “Totdat Albert Heijn betere welzijnseisen aan zijn AH kip stelt, kun je deze kip beter helemaal skippen,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. Wakker Dier stelt in haar persbericht dat weinig ruimte in de stal leidt tot allerlei problemen voor de dieren. Zo zorgt de hoge bezetting voor stress, omdat de dieren elkaar in de weg zitten. Soms zelfs zo erg dat ze over elkaar heen lopen, waardoor ze elkaar bekrassen.

Welzijnseisen
Hoe het leven van een kip eruit ziet verschilt volgens Hilhorst per supermarktketen. “Bij Jumbo leven de ‘basiskippen’ bijvoorbeeld met dertien kippen op een vierkante meter. Maar er zijn dus ook supermarkten, waaronder Albert Heijn, Lidl en Plus, waar deze kippen met z’n zestienen per vierkante meter leven. Van marktleider Albert Heijn verwacht je zulke slechte welzijnseisen niet. Zelfs Aldi geeft zijn kippen meer ruimte.” Wakker Dier wil dat alle kip in de Nederlandse supermarkten minimaal voldoet aan de welzijnseisen van één Beter Leven-ster. De organisatie stelt dat op die manier de grootste welzijnsproblemen bij de kippen worden weggenomen.

Stappen
Veel supermarktketens hebben de afgelopen jaren stappen gezet om hun kipassortiment aan te passen. Belangrijkste uitgangspunt was de prijs – kwaliteit verhouding en het dierenwelzijn. Zo werd de zogenoemde plofkip uit de schappen geweerd.

Bron: Levensmiddelenkrant