Weidevogel krijgt 57.158,17 euro van Poiesz-consument

KOUDUM – Consumenten hebben ruim 57 duizend euro gedoneerd via de weidevogelactie van Poiesz en het Weide Weelde Fonds. Bij aankoop van een donatieaanbieding ging 10 cent naar het Weide Weelde Fonds. Het is de tweede keer dat de supermarkt van het Noorden de actie organiseert.

Het Weide Weelde Fonds werkt samen met de Vogelbescherming en zet zich in voor de verbetering van de leefomstandigheden voor de weidevogels en nuttige insecten, zoals de bij. Bij elke verkochte verpakking van Weide Weelde Boerenzuivel gaat al 2 cent naar het fonds. Daar komt sinds vorig jaar de tijdelijke actie van Poiesz bij.

“Van het opgehaalde bedrag zullen binnenkort tal van projecten in het Noorden gerealiseerd worden om boeren te helpen hun weides aantrekkelijker te maken voor weidevogels, bijen en diverse andere insecten”, schrijft een woordvoerder van het Weide Weelde Fonds.

Vogelbescherming
In mei haalde de actie nog de media door een miscommunicatie in de folder, die erop zou wijzen dat de Volgelbescherming het gedoneerde bedrag direct ontvangt. Dat een donatieaanbieding uit vleesproducten bestond, hielp ook niet mee. De supermarktketen bood hiervoor excuses aan.

Het Weide Weelde Fonds levert een bijdrage aan projecten die voldoen aan een aantal criteria. Aanvragen worden behandeld door de Raad van Advies van het fonds. Voorbeelden van projecten zijn het aanleggen van een plasdras of natuurvriendelijke oever en het verbeteren of vernieuwen van kruidenrijk grasland.

Bron: Levensmiddelenkrant