Ondernemers

Fabrikanten

ABN Amro: Consumenten kopen rond de feestdagen meer aanbiedingen

AMSTERDAM – Consumenten gaan rond de feestdagen meer voor aanbiedingen in de supermarkt. Uit een enquête door Q&A Insights geeft meer dan de helft van de deelnemers aan meer aanbiedingen te gaan kopen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van ABN Amro onder meer dan duizend consumenten.

Gerard van Oosbree |

Meer dan een derde van de respondenten geeft in de enquête aan de A-merken te gaan verruilen voor huismerken of goedkopere producten. Een zelfde percentage zegt te gaan winkelen bij de goedkopere supermarkten. Ongeveer een kwart van de deelnemers zal minder producten kopen dan normaal.

Verschuiving
ABN Amro geeft in de nieuwe sectorprognose aan dat het verwacht dat er door een verschuiving in aankoopgedrag minder verkocht zal gaan worden. “Door deze verschuiving in koopgedrag verwachten we weliswaar dat de volumes in de foodsector licht onder druk komen te staan, maar niet sterk zullen dalen. En hoewel consumenten veel meer op prijs letten, blijft een flinke omzetdaling in 2023 uit. De kosten zijn immers hoog en de prijzen zullen daarmee ook relatief hoog blijven”, zegt Nadia Menkveld, sector econoom agrarisch en food van ABN Amro.

De complete sectorprognose Food kan gedownload worden op de website van de bank hier.

Bron: Levensmiddelenkrant

image00073.jpeg