Consumentenbond wil regels voor ‘puur’ en ‘natuurlijk’ etiketten

DEN HAAG – Voedseletiketten die woorden als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ gebruiken dienen bepaalde regels te volgen, pleit de Consumentenbond. Door dergelijke claims aan regels te binden wil de bond misleiding en onduidelijkheid tegengaan.

Fabrikanten gebruiken deze woorden om producten aantrekkelijker te maken. Consumenten associëren deze termen vaak met gezonde producten en nemen de claims serieus, aldus de Consumentenbond.

Geen regelgeving
Uit een panel van de Consumentenbond komt naar voren dat gezondheid en natuurlijke, verse uitstraling de doorslag geven om een product te kopen, na aanbiedingen en prijs. De ‘natuurlijk’ en ‘puur’ claims op verpakkingen hebben invloed op de consument. Op het moment staan in de Warenwet nauwelijks regels om claims als ‘puur’ ‘met natuurlijke ingrediënten’ en ‘100 procent puur’ te bekrachtigen. Alleen voor aroma’s zijn er regels vastgelegd. De verpakking mag enkel vermelden dat het product ‘natuurlijke aroma’s’ bevat wanneer deze natuurlijk zijn of natuurlijk oorsprong hebben.

Bewerkt en puur
Sandra Molenaar, directeur van Consumentenbond, legt uit waar het probleem ligt: “We kwamen termen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op producten die niet bepaald gezond zijn, vol bewerkte ingrediënten. Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims ‘puur’ en ‘natuurlijk’ mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan.” Zo worden voedingsmiddelen als koek, snoep, chips, frisdrank en sauspoeder ook als ‘puur’ of ‘met natuurlijke ingrediënten’ beschreven, hoewel hier geen regels voor zijn. Regels omtrent de claims op verpakkingen zijn al van kracht in Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland. Enkele fabrikanten hebben na het panel van Consumentenbond al aangegeven hun verpakking aan te passen.

Bron: Levensmiddelen