Jumbo Nieuw-Vennep: ‘Dit succes hadden we nooit verwacht’ | Levensmiddelenkrant

Jasmijn, John en Tom van Vliet blikken terug op 5 jaar Jumbo na 15 jaar C1000

Jumbo Nieuw-Vennep: ‘Dit succes hadden we nooit verwacht’

NIEUW-VENNEP - John en Jasmijn van Vliet maakten vijf jaar geleden de overstap van C1000 naar Jumbo. De metamorfose werd een groot succes. Nog ieder jaar groeit de omzet. John: “Met C1000 was dit nooit gelukt.”

“Ik herinner me de opening als de dag van gisteren”, blikt Jasmijn van Vliet terug op 1 oktober 2014. “Jumbo was nog niet zo bekend in de omgeving. We deelden daarom de dagen ervoor Jumbo-tassen en –ballonnen uit en reden met een Jumbo-bus door het dorp. Toen het eenmaal zo ver was, en we met z’n allen in de winkel stonden te wachten, hing er een doek voor de ingang. Aan de andere kant was het winkelcentrum helemaal geel versierd en het stond vol met mensen. Toen het doek viel, stroomden ze naar binnen. Ongelooflijk.” John: “De roltrappen en liften waren stilgezet, omdat het zo druk was. Ik heb zoveel mogelijk krachten opgetrommeld om alle klanten te woord te kunnen staan. Na vier dagen konden we de drukte al niet meer aan.” Jasmijn: “Het was best spannend om die omslag te maken, maar onze klanten waren vanaf dag één geïnteresseerd in de nieuwe formule.”

Aanslaan
Toen bekend werd dat C1000 voor een groot deel op zou gaan in Jumbo, heerste er wat onzekerheid. “C1000 was een succesformule, de grootste supermarkt na Albert Heijn”, herinnert John zich. Hij startte in juli 1999 met de C1000-formule in Nieuw-Vennep. Jasmijn, sinds 2012 betrokken als ondernemer en na de formulewijziging getrouwd met John: “De klanten maakten zich wel een beetje zorgen over wat ervoor in de plaats zou komen. Niemand wist nog of Jumbo hier zou aanslaan.”
De ondernemers strijden tegen vijf andere supermarkten in Nieuw-Vennep. ‘De 7 Zekerheden’ van Jumbo en klantvriendelijkheid zijn volgens hen de manier om Dirk van den Broek, Albert Heijn, Lidl, Aldi en Hoogvliet te slim af te zijn. “Voor we de overstap maakten, zijn we heel veel Jumbo-winkels gaan bekijken. We werden steeds enthousiaster door de mogelijkheden die we zagen”, vertelt John. “Het moest wel aanslaan. Qua omzet had ik dit nooit verwacht. Hoe het heeft uitgepakt is onbeschrijflijk. Met C1000 was ons dit nooit gelukt. De omzet is nog steeds groeiende, dit jaar zelfs meer dan het vorige. Die groei komt de laatste jaren ook steeds meer vanuit de regio.”

Cultuuromslag
Volgens de ondernemers is het succes te danken aan de kracht van de formule, in combinatie met klantvriendelijkheid en gedrevenheid van de werknemers. “Wij kennen onze klanten echt”, zegt John. “Ook collega’s gaan het gesprek aan”, vertelt Tom, zoon van John en sinds 2016 lid van het ondernemersteam. “Daar selecteren we mensen op. We kijken niet naar leeftijd, alleen naar of een medewerker bij ons past.” Jasmijn: “Dat is echt leidend geworden. Een hele cultuuromslag ten opzichte van C1000.”
John knuffelt naar eigen zeggen met klanten, Jasmijn ziet dat vooral oudere klanten naar de winkel komen voor een praatje of om hun hart te luchten. Tom verzekert iedere consument ervan dat een gevraagd product hoe dan ook in de winkel belandt. “Al dan niet via een andere leverancier”, aldus Tom. Jasmijn: “De puzzelstukjes vallen in elkaar. Omdat het met de omzet goed gaat, kunnen we dingen doen die we leuk vinden en werknemers opleiden. Wat wij nu meemaken, willen we graag overdragen aan anderen, om ze te laten doorgroeien binnen het vak. We hebben meiden werken die binnenkwamen op hun 16de en geen flauw idee hadden wat ze met hun leven wilden.” Tom: “Ze kunnen bij ons een opleiding volgen. Vorig jaar hadden we er acht. Twee dames hadden eerst geen mbo-diploma. Eén regelt nu de hele broodafdeling, de ander het vlees.”

Winkelervaring
De groei vraagt ook om flexibiliteit van de eigenaren. “Ik moet werkzaamheden los gaan laten, ook al heb ik daar soms moeite mee”, geeft Tom toe. “Afdelingsmanagers managen op hun beurt meer dan voorheen. De organisatie verandert. Het voordeel is dat ik andere collega’s verder kan begeleiden.” Jasmijn: “Uiteindelijk maak je je organisatie daar veel stabieler mee. Mensen staan op wanneer ze vertrouwen krijgen. Ze voelen zich meer betrokken.”
Op de versafdeling staat een verbouwing gepland in juni 2020. Bij de koelingen wordt geschoven en de groente- en fruitrekken worden verkleind, om twee meter meer loopruimte vrij te maken voor een prettige, moderne winkelervaring. “We willen actueel blijven”, aldus Jasmijn. “We willen niet wachten tot de omzet gaat stabiliseren. We zitten nu in die flow en willen door blijven gaan.”

Bron: Levensmiddelenkrant