Ondernemers

Getir darkstores tonen kunst

AMSTERDAM – Flitsbezorger Getir gaat de uitstraling van haar darkstores aanpakken. Er is veel kritiek op de afgeplakte etalages van de bezorglocaties van alle flitsbezorgers. In Almere is de etalage nu veranderd in een artgallery. Artivist toont interactieve kunst met een maatschappelijk thema.

Gerard van Oosbree |

Bijzonder is dat de kunst in de etalage werkt als een QR-code. “Het kunstwerk komt tot leven als je er met de telefoon naar kijkt”, vertelt de oprichter van Artivist Niels van Weerdenburg. “Met de gratis app Artivive zie je het verhaal achter de kunst.”

Maatschappelijk
Artivist is twee maanden geleden opgericht door Van Weerdenburg. Bij de lancering waren er ook mensen van Getir aanwezig. “Het maatschappelijke thema van de kunst sprak ze heel erg aan. Zo kwamen we tot de samenwerking in Almere. Het kon voor de planning niet beter. Getir was op zoek naar kunst voor haar darkstores en wij zochten locaties om onze kunst te tonen”, zegt Van Weerdenburg.

Interactief
Artivist wil kunst tonen die is geïnspireerd door de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. “Ons eerste project is schoon water en sanitaire voorzieningen, doel nummer zes”, legt Van Weerdenburg uit. “Wij stellen een kunstcollectie samen met nationale en internationale kunstenaars. Zij maken een kunstwerk met een eigen interpretatie van het onderwerp. Bij Artivist maken we er met augmented reality interactieve kunst van. Het hele kunstwerk wordt dan als het ware een QR-code waarmee je het hele verhaal kunt zien”, vervolgt Van Weerdenburg.

Bron: Levensmiddelenkrant

getir-4-1536x1152.jpeg