Ondernemers

Marshoek: ‘Veel kansen en uitdagingen voor ondernemers’

HOUTEN - Financieel Retailspecialist Marshoek presenteert vandaag de jaarlijkse Benchmark Supermarkten gepresenteerd. Eén van de belangrijkste conclusies: ondernemers presteerden vorig jaar (in tegenstelling tot de afgelopen jaren) niet beter dan de markt.

Lisa van der Linden |

Dat supermarktondernemers niet beter presteerden dan de markt heeft een aantal verklaringen. “Allereerst hebben de discountsupermarkten het vorig jaar goed gedaan. Verder zijn de online verkopen verder gestegen. Aangezien niet alle supermarktketens de online omzet delen met de supermarktondernemers is dit ook één van de verklaringen. Ten laatste blijkt dat supermarktondernemers in krimpgebieden oververtegenwoordigd zijn, terwijl filialen in de groeigebieden oververtegenwoordigd zijn, aldus Richard Kievit, retailconsultant bij Marshoek.

Personeelstekort
Binnen de supermarktbranche groeit de belemmering van een tekort aan personeel. Steeds vaker verschijnen affiches in de winkel met openstaande vacatures. Marshoek ziet dan ook dat veel supermarkten de focus leggen op het werven van personeel. Echter, een betere oplossing om personeelstekort aan te pakken is juist het behouden van medewerkers denkt Kievit. Dit zorgt voor een mindere uitstroom van personeel en het behouden van ervaring en deskundigheid. En dat is iets wat in tijden van toenemende concurrentie steeds belangrijker wordt om jezelf te onderscheiden.

Gastvrijheid
Door het intreden van e-commerce is het voor klanten steeds eenvoudiger om boodschappen te doen zonder de fysieke winkel te bezoeken. Een uitstekende manier om klanten toch de winkel in te krijgen is het bieden van een gastvrije supermarkt, aldus Kievit. Een gastvrije supermarkt begint bij de medewerkers. Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Marshoek concludeert uit een onderzoek onder circa 100 ondernemers, dat de omzetindex bij ondernemers welke investeren in productkennis van hun medewerkers significant hoger ligt dan bij ondernemers welke hier in mindere mate in investeren. Niet alleen heeft dit een positief effect op de omzetindex, ook zien we een positief verband tussen de aandacht voor productkennis en de dekkingsbijdrage van de winkel.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

20181109_102205.jpg