‘Niet vriendelijk hallo zeggen vinden wij onzin’ | Levensmiddelenkrant

Ondernemer Bram Bouwman over zijn nieuwe Jumbo-winkel in Utrecht

‘Niet vriendelijk hallo zeggen vinden wij onzin’

UTRECHT - Ondernemers Wilfried Steenman en Bram Bouwman openen voor het eerst als ondernemer een Jumbo-formule. Zenuwachtig over hun winkel in de Utrechtse wijk Kanaleneiland zijn ze niet. Bouwman: ‘Het voelt als thuiskomen.’

Waar in de winkel kan ik jullie ‘stempel’ terugvinden?
“We hebben ervoor gekozen eerst mee te liften op de kracht van de Jumbo-formule. Ondertussen blijven we onderzoeken waar de markt om vraagt. Zo hebben we nu al een meter aan halal-producten in ons assortiment opgenomen. We zorgen eerst dat de schappen vol liggen en de winkel naar behoren draait. Hoe simpel dat ook klinkt.”

Wie is je doelgroep?
“Zestig procent van onze klantenkring zijn Nederlanders met een niet-Westerse achtergrond en de rest bestaat uit autochtonen Nederlanders. Deze doelgroep bestaat voor twaalf procent uit studenten. Dat hebben we van te voren onderzocht. Maar die markt blijft veranderen. Er komt veel nieuwbouw bij in de omgeving van Kanaleneiland. Studentenwoningen, opgeknapte flats, appartementen in een hoger segment en dan heb ik het nog niet over Papendorp, hier meteen over het water. Er zal nog een kluit mensen onze kant opkomen, op zoek naar een goede supermarkt.”

‘Wat er in de winkel gebeurt vinden we interessanter dan de papieren op kantoor.’

Hoe wil je de doelgroep aanspreken?
“Klantvriendelijkheid. Consumenten zijn hier niet zo gewend dat je ze aanspreekt, hallo zegt en op een warme manier met ze omgaat. Men lijkt dat hier niet nodig te vinden. Wij vinden dat onzin. Die vriendelijkheid van Jumbo kun je overal toepassen. Het is meteen iets waar we ons in kunnen onderscheiden als ondernemer, want we bepalen zelf hoeveel uren we in klantenbinding stoppen, waar een filiaalmanager dat niet kan.”

Wat voor ondernemers zijn jullie?
“We zijn echt ondernemers van de vloer. Wat er in de winkel gebeurt vinden we interessanter dan papieren op kantoor. We willen personeel opleiden in de praktijk, met klanten bezig zijn en op termijn lokaal meer doen. Zo willen we bijvoorbeeld met warm weer drinken uitdelen aan organisaties of bijdragen aan andere buurtprojecten, om meer in contact te komen met het marktgebied.”

‘Als je ouder bent dan 18 jaar, vlieg je er niet uit.’

Hoe is het om je eerste winkel te openen als ondernemer?
“Het voelt hier alsof ik thuiskom, echt waar. Ik werk al langer in de branche. Als ondernemer breng ik daar nu verdieping in aan. Ik voel wel wat druk, omdat ik nu verantwoordelijk ben voor mijn personeel. Aan de andere kant kan ik me daarin onderscheiden. We werken mensgericht. Als je ouder bent dan 18 jaar, vlieg je er niet uit. We hebben liever dat je kennis blijft leveren en de klantvriendelijkheid op peil houdt. Natuurlijk kun je niet alleen met oudere krachten werken, maar veel personeel dat elders te oud werd nemen we hier aan. We vinden dat je niemand weg moet sturen om zijn of haar leeftijd, daar zijn we heel eerlijk over.”

Waarom hebben jullie gekozen voor een Jumbo-formule?
“Zelf heb ik voor Albert Heijn en Plus gewerkt en ik kan me in meerdere formules vinden. Jumbo groeit nog steeds en is een formule met veel warmte, naar klanten en medewerkers. Het persoonlijke contact sprak ons aan en we kregen als ondernemers meteen veel vertrouwen van Jumbo. Dat is voor ons heel belangrijk. Het is daarnaast een formule die de gevestigde orde prikkelt en blijft innoveren. Dat past bij ons.”

‘Ik zou nu ook het liefst de hele dag door de winkel lopen om klanten te spreken’

Hoe is de opening verlopen?
“Drukker dan ik had verwacht. Bijna heel het winkelcentrum bleek vol te staan toen we de winkel openden. Daar word je blij van. Ik zou nu ook het liefst de hele dag door de winkel lopen om klanten te spreken, ze te vragen of kunnen ze vinden wat ze zoeken en wat ze van de winkel vinden.”

Wat verwacht je van de komende tijd?
“Dankzij onderzoek weten we dat hier nog een gat in de markt zit. Veel klandizie trekt weg van winkelcentrum Nova. Het gaat om een aantal ton aan omzet, dat richting formules als Dirk van den Broek, Nettorama of andere Albert Heijn- en Jumbo-formules buiten het winkelcentrum gaat. Klanten willen kunnen kiezen en dat kan nu eindelijk. We gaan met Albert Heijn het gevecht aan, houden elkaar scherp en kunnen het winkelcentrum zo aantrekkelijker maken. Jumbo is al scherp geprijsd, nu moeten we de formule nog door ontwikkelen en verder inspelen op de lokale vraag van consumenten.” 

Bron: Levensmiddelenkrant