‘Too Good To Go helpt ondernemers om derving te verminderen’ | Levensmiddelenkrant

Minimale druk op de operatie en maximaal resultaat zijn de keywords van de Magic Box

‘Too Good To Go helpt ondernemers om derving te verminderen’

AMSTERDAM - Formules en ondernemers zien steeds meer kansen om voedselverspilling tegen te gaan. Een van de mogelijkheden is om producten die bijna over de datum zijn te verkopen als Magic Box. Too Good To Go is de partij die achter deze box zit en is sinds de oprichting in 2018 fors gegroeid. “Onze missie is om voedselverspilling uit de wereld te helpen en iedereen te inspireren om in actie te komen”, vertelt managing director Joost Rietveld.

In een app zien consumenten welke ondernemers en formules zich bij Too Good To Go hebben aangesloten en zo voedselverspilling proberen te verminderen. “Dit is een Deens concept, dat we naar Nederland hebben gehaald. In Scandinavië zijn ze zich meer bewust van de effecten rondom voedselverspilling en er is zelfs een fysieke supermarkt die enkel houdbare producten verkoopt die al over de datum zijn”, geeft Rietveld in een interview met Levensmiddelenkrant aan. De managing director werkte een tijd in Denemarken waar hij zag dat de Deense consument anders omgaat met versproducten. “In Nederland hebben we een hele wand met gekoelde, voorgesneden groenten, maar in Denemarken is dat niet gebruikelijk. Daar worden de wortels, bloemkolen en kroppen sla thuis gewassen en gesneden. Het bewustzijn over voedselverspilling ligt daar hoger.”

Maximaal resultaat
Rietveld heeft in januari 2018 de Too Good To Go-app in Nederland gelanceerd, waarmee hij de Nederlandse consument bewust wil maken van hoeveel voedsel er wordt verspild. Nederland was toentertijd het zevende land dat dit concept introduceerde en daarna hebben zich nog 6 landen aangesloten. “Het was een spannende tijd, want op dat moment hadden we nog geen locaties in de app en moesten we ons verhaal gaan vertellen aan retailers en ondernemers. We zijn toen met 25 locaties in Amsterdam gestart, zodat we op kleine schaal konden kijken wat de resultaten waren. Het is belangrijk om het simpel te houden voor de ondernemer én consument, want je bent voor retailer niet prioriteit nummer 1. Zij hebben al een winkel te runnen, dus het moet hun operatie niet verstoren, maar wel maximaal resultaat opleveren.” Om het voor retailers en ondernemers gemakkelijk te maken, wordt van tevoren in kaart gebracht hoeveel derving er gemiddeld is, hoeveel boxen er gevuld kunnen worden en tot slot wat de beste tijd is om deze te laten ophalen door de consument. “We geven de klant daarin veel ruimte en op het moment dat er meer derving is, kan er in de app aangegeven worden dat er meer boxen verkrijgbaar zijn”, licht Rietveld toe.

Ambitie
Too Good To Go houdt per verkochte Magic Box een klein bedrag in en de rest wordt naar de ondernemer gestort. “We kunnen hiermee alles financieren en de ondernemer of retailer heeft immers betaald voor de producten die ze verkopen, dus wel zo eerlijk. Het is altijd een vast bedrag dat we afspreken met de klant. Het is voor hen bovendien leuker om voedsel mee te geven in plaats van weg te gooien.” Klanten kunnen zich aansluiten bij de service, zonder dat daar een contract aan verbonden is. “Dat maakt het laagdrempelig om in te stappen en bovendien kunnen de ondernemers en retailers zelf bepalen wanneer ze wel en niet een Magic Box aanbieden. Die vrijheid hebben ze”, legt Rietveld uit.
Voor Too Good To Go zit de groei met name in het aantal bedrijven dat zich aansluit. “Daarmee kunnen we op grotere schaal Magic Boxen aanbieden en een stap zetten naar minder voedselverspilling”, vertelt Rietveld. Too Good To Go is ooit begonnen met het gratis aanbieden van deze boxen, maar merkte al gauw dat de betrokkenheid groter is wanneer ervoor wordt betaald. “We zijn een social enterprise en nog altijd niet winstgevend, maar onze ambitie is momenteel vooral om verder te groeien. Er is geen bepaald termijndoel om uit de rode cijfers te komen”, zegt de managing director. “Als je alle initiatieven tegen voedselverspilling inclusief Too Good To Go bij elkaar optelt, hebben we tot nu toe misschien 5 procent van het probleem opgelost. We streven naar de helft minder derving in 2030.”

Movement
Inmiddels hebben 2500 bedrijven zich aangesloten bij Too Good To Go en zijn er meer dan 1 miljoen geregistreerde app-gebruikers. “Naast de app ben ik ervan overtuigd dat wij impact kunnen maken in de gehele keten. In Kopenhagen is nu een fysieke Too Good To Go-winkel, want veel fabrikanten hebben ook producten die niet meer worden afgenomen vanwege de korte THT-datum. Het loopt daar goed, maar het is wel lastig schaalbaar, aangezien je afhankelijk bent van de mensen die toevallig in die buurt wonen. Daarnaast testen we in Denemarken een webshop, om te kijken of dat een andere manier is om voedselverspilling te verminderen”, vertelt Rietveld. In Nederland is sinds kort www.toogoodtogo.nl/movement live. Op deze website wordt extra informatie verstrekt over derving. “We willen naast de app ook op een andere manier werken aan verbetering van de voedselketen. Met Movement richten we ons op vier pijlers: huishoudens, bedrijven, educatie en politiek. Onze missie hiermee is om iedereen te inspireren en motiveren om actie te nemen. We moeten dit probleem ten slotte met zijn allen oplossen. Op de website zijn onder meer lespakketten, tips en quizzen te vinden die te maken hebben met voedselverspilling. We kunnen hiermee het probleem niet direct oplossen, maar het is wel de basis om het bewustzijn van iedere Nederlander te vergroten”, stelt Rietveld.

‘Bewustwording groeit onder medewerkers’
Ondernemer Jan Abbas van Jumbo Abbas in Gieten is enthousiast over het concept van Too Good To Go. “Sinds eind mei worden er bij ons acht Magic Boxen per dag opgehaald. In het begin was het wennen, want je moet voor gemiddeld 15 euro aan verkoopwaarde in de boxen stoppen. Het is wel zo leuk om daar een fatsoenlijke box van te maken met producten waarmee de klant een maaltijd kan samenstellen”, vertelt Abbas. Op zijn mobiel ziet hij hoeveel boxen er zijn verkocht en wanneer deze zijn opgehaald. “We hebben ruime ophaaltijden, want daarmee komen we aan de klant tegemoet. Daarnaast is het veel leuker om eten te verkopen in plaats van weg te gooien. Ik zie de bewustwording groeien onder mijn medewerkers. Jumbo support onze inzet om voedselverspilling te verminderen en dat is waar we het allemaal voor doen.”

‘Voedselderving is nihil sinds verkoop Magic Boxen’
Bij Plus Van Rinsum worden sinds het voorjaar de Magic Boxen verkocht aan klanten. “We zijn enthousiast over het concept, wat heeft geresulteerd in een forse afname van onze voedselderving. Bovendien zorgt dit ervoor dat het winkelbeeld mooier wordt, want er liggen minder producten met een afprijzingssticker in het schap”, vertelt ondernemer Anton van Rinsum. “De derving is minimaal en het is mooi om te zien hoe verrast de klanten zijn als ze hun Magic Box komen ophalen. Ze kijken gelijk wat erin zit.” Plus Van Rinsum probeert zoveel mogelijk producten in de boxen te stoppen die gezamenlijk gebruikt kunnen worden in een maaltijd. “Na het ophalen lopen veel klanten nog even de winkel in om de maaltijd compleet te maken.” Over Too Good To Go is Van Rinsum positief te spreken. “Het contact is met name digitaal en er is altijd iemand bereikbaar. Dat werkt heel prettig en de techniek is foutloos. Fantastisch om mee te werken.”

Wat is een Magic Box?
Een Magic Box is een verrassingspakket, gevuld met producten die de houdbaarheidsdatum naderen. Ondernemers stellen dit pakket samen en bieden het aan in de Too Good To Go-app voor een gereduceerde prijs. Consumenten komen het op een vast tijdstip ophalen in de winkel en helpen zo voedselverspilling te verminderen.

Bron: Levensmiddelenkrant