2,4 miljoen deelnemers aan Week Zonder Vlees 2020

AMSTERDAM – Er hebben dit jaar 2,4 miljoen Nederlanders meegedaan aan de derde editie van de Week Zonder Vlees die van 9 t/m 15 maart werd gehouden. Met 14 procent van de bevolking is dat een flinke toename ten opzichte van vorig jaar, toen 11 procent meedeed.

In de supermarkten werden ruim 200 procent meer vleesvervangers verkocht in vergelijking met een gemiddelde week, meldt de organisatie. 

De jaarlijkse Week Zonder Vlees-campagne is bij 46 procent van de consumenten een bekend begrip. Er hebben dit jaar niet alleen meer mensen meegedaan dan vorig jaar, ze nemen hun deelname ook serieuzer. Dit jaar hebben deelnemers aan de Week Zonder Vlees gemiddeld 4,7 dagen geen vlees gegeten, terwijl het gemiddelde vorig jaar op 3,9 dagen lag. Samen bespaarden zij ruim 1,2 miljoen kilo dierenvlees, bijna 210 miljoen liter water en omgerekend 3.056 rondjes om de aarde aan CO2-uitstoot.

Vleesvervangers
Cijfers van onderzoeksbureau IRI tonen aan dat de verkoop van vleesvervangers tijdens de actieweek met ruim 200 procent gestegen is ten opzichte van een gemiddelde week. Tijdens de Week Zonder Vlees vorig jaar lag de omzet van vleesvervangers met 180 procent hoger dan gemiddeld.

Lange termijn impact
Het doel van de Nationale Week Zonder Vlees is om mensen te laten zien hoe lekker en makkelijk het kan zijn om vegetarisch te eten. Door het een week te proberen, ontdekt men nieuwe recepten en vegetarische producten, waardoor het gemakkelijker wordt om structureel minder vlees te eten.

Dat doel wordt volgens de organisatoren gehaald. Bijna driekwart van de Nederlanders die meededen aan de Nationale Week Zonder Vlees heeft de intentie om ook na de week minder vlees te blijven eten, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees

Bron: Levensmiddelenkrant