HUIZEN – Discounter Lidl heeft de afgelopen twee boekjaren flinke stappen gezet in duurzaamheid. Voor de komende jaren heeft de supermarkt ambitieuze doelstellingen opgesteld. In het duurzaamheidsverslag over 2021 en 2022 laat het zien welke resultaten zijn behaald.
“Duurzaamheid past bij ons bedrijf en bij ons bedrijfsmodel”, zegt Lidl-ceo Marcel Oosterwijk. “We zijn een familiebedrijf en opereren voor de lange termijn. We durven beleidskeuzes te maken die toekomstbestendig zijn en wachten niet op wet- en regelgeving. Zo zijn we als eerste supermarkt in Nederland gestopt met de verkoop van sigaretten en tabak en het invliegen van groente en fruit.”
Koers
In het gepubliceerde duurzaamheidsverslag laat het bedrijf zien wat het heeft gedaan op het gebied van biodiversiteit, klimaatbescherming, grondstoffenbesparing, eerlijk handelen, bevorderen van de gezondheid en het voeren van de dialoog over duurzaamheid. Deze zes strategische focusthema’s hebben volgens Quirine de Weerd, hoofd corporate social responsibility (CSR) van Lidl, internationale doelstellingen als startpunt. “We zijn vastberaden om onze koers voort te zetten en bekijken continu waar we nog verder kunnen en móéten gaan. De komende jaren zullen we ons duurzaamheidsbeleid en de bijbehorende doelstellingen steeds verder doorontwikkelen. Zo gaan we een duidelijke en ambitieuze doelstelling opstellen voor emissies van broeikasgassen in de keten (scope 3), gaan we samen met onze telers ons biologische assortiment uitbreiden, zetten we vol in op de eiwittransitie en gaan we, in navolging van Kipster, varkensvlees verkopen met de hoogste standaard voor dierenwelzijn onder de naam ‘Pigster’.
In de twee jaar waar de rapportage over gaat, hebben onder andere alle AGF-producten uit Nederland het On the Way to PlanetProof-keurmerk, is het bedrijf gestopt met het invliegen van groente en fruit, is van de reststromen 95% herbruikbaar, is het bedrijf al gestopt met de verkoop van tabak en sigaretten, heeft het gedetailleerd gerapporteerd over de voortgang van haar mensenrechtenbeleid en draagt het bij aan het debat eco-labeling met pilot Eco-Score logo.
Assortiment
Voor de komende jaren staat er veel op het programma. Zo zal het biologische assortiment worden uitgebreid, evenals het assortiment plantaardige producten. In 2030 moeten alle filialen elektrisch bevoorraad worden en wordt er in de tussentijd overgestapt op biobrandstoffen. Onlangs startte de supermarktketen een proef met herbruikbare verpakkingen voor wasmiddelen. Samen met het Voedingscentrum komt er meer aandacht voor producten uit de Schijf van Vijf. Het bedrijf streeft ook naar meer zuivelproducten met het drie sterren Beter Leven-keurmerk.
“Deze uitdagingen gaan wij bij Lidl met volle overtuiging aan. Samen met onze partners staan we voor onze missie om een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te maken”, besluit Oosterwijk.
Bron: Levensmiddelenkrant